Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKinnunen, Hannamari
dc.date.accessioned2022-05-31T07:55:27Z
dc.date.available2022-05-31T07:55:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81366
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kokemuksia koronapandemian aiheuttaman etäopetusjakson toimivuudesta ja etäopetuksen aikaisesta vuorovaikutuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia etäopetuksen toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä sekä sitä, miten opettaja-oppilas vuorovaikutus ja vertaisvuorovaikutus toteutui koronapandemiasta johtuneen etäopetusjakson aikana ja muuttuiko se opettajien kokemuksen mukaan lähiopetuksenaikaisesta vuorovaikutuksesta. Tutkimuksen tutkimusote oli laadullinen, ja osallistujina oli 9 luokan- ja aineenopettajaa ala-, yläkoulusta ja lukiosta. Tutkimuksessa hyödynnettiin valmista haastatteluaineistoa. Puolistrukturoidut teemahaastattelut toteutettiin kesäkuussa 2020 valtakunnallisen etäopetusjakson päätyttyä Suomessa, ja analysoitiin tässä tutkimuksessa aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Jotkut opettajista pitivät etäopetusjaksoa onnistuneena ja osa opettajista koki sen olleen haastava. Opettajat pitivät etäopetuksen toimivuuden kannalta tärkeinä tekijöinä teknologiaa opetuksen tukena, opiskeluympäristöä ja toimivia opetusjärjestelyitä, työssä jaksamista ja toimivaa opettaja-oppilas vuorovaikutusta sekä oppilaiden välistä vertaisvuorovaikutusta. Vuorovaikutusta ylläpidettiin opettajien ja oppilaiden toimesta etäopetuksen aikana tietoteknisten laitteiden ja sovellusten avulla. Opettajat ylläpitivät oppilaiden vertaisvuorovaikutusta pienryhmäkeskusteluilla. Etäopetus vaikeutti vuorovaikutusta ja vertaisvuorovaikutus väheni, joka opettajien kokemuksen mukaan näkyi oppilaiden yksinäisyytenä.fi
dc.format.extent62
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherdigitaalinen oppimisympäristö
dc.titleOpettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205312988
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoverkko-opetus
dc.subject.ysososiaalinen vuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot