"I'm as dry as a pommie's bath mat" : vocabulary of different varieties of English in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Eri englannin kielen varianttien sanastollisten erojen esiintymistä englannin oppikirjoissa vaikuttaisi olevan tutkittu verrattain vähän, minkä seurauksena aihe herätti mielenkiintoni. Rajasin aihetta vielä tarkemmin käsittelemään ainoastaan lukio-opetukseen tarkoitettuja oppikirjoja. Aiemmissa vastaavanlaisissa tutkimuksissa on huomattu (ks. esim. Heininen 2021; Savolainen 2020), että brittienglanti vallitsee oppikirjoissa usein paitsi ääntämyksellisesti niin myös sanastollisesti. Lisäksi amerikanenglannin osuus on merkittävästi suurempi kuin muiden varianttien, vaikkakin useimmiten brittienglantia vähäisempi.
Tutkimuksessa oli kaksi tutkimuskysymystä. Ensinnäkin tarkoitukseni oli selvittää, millä tavoin ja kuinka laajasti eri englannin variantteja esiintyy lukio-opetukseen tarkoitetuissa oppikirjoissa. Toinen tutkimuskysymys taas toi historiallisen näkökulman: halusin selvittää, onko eri englannin varianttien esiintymisessä tapahtunut muutoksia viime vuosisadan lopusta nykyhetkeen. Tätä varten tutkimukseni sisälsi paitsi edelleen lukio-opetuksessa käytettyjä englannin oppikirjoja niin myös kaksi vanhempaa oppikirjaa, jotka eivät tämä tutkimuksen teon hetkellä olleet enää opetuskäytössä.
Vastatakseni näihin kahteen tutkimuskysymykseen luin kannesta kanteen läpi kaikki tutkimuksessa käytetyt oppikirjat. Listasin kirjoista jokaisen sellaisen sanan, jonka pystyi selvästi liittämään johonkin tai joihinkin tiettyihin englannin variantteihin ja jota ei ollut aiemmin esiintynyt samassa oppikirjassa. Analyysivaiheessa hyödynsin laadullista sisällönanalyysia, jonka koin hyödyllisimmäksi analyysimetodiksi tätä tutkimusta varten, kun otetaan huomioon, että tutkimuskysymykseni olivat luonteeltaan deskriptiivisiä.
Tulokset osoittivat, että brittienglanti hallitsee edelleen sanastollisesti lukio-opetukseen tarkoitettuja oppikirjoja, vaikkakin amerikanenglannin sanoja on edustettuna lähestulkoon yhtä paljon. Muiden englannin kielten varianttien sanoja esiintyi huomattavasti harvemmin. Merkittävimmäksi muuksi variantiksi nousi australianenglanti, jonka sanoja esiintyi kaikista uusimmassa oppikirjassa enemmän kuin brittienglannin sanoja. Voidaankin todeta, että eri varianttien sanoja (pois lukien brittienglannin ja amerikanenglannin sanoja) ei siis oikeastaan esiinny, ellei oppikirja tarkoituksellisesti käsittele osioissaan jotakin kyseistä varianttia. Tutkimusta voitaisiin jatkaa ottamalla tarkasteluun kokonaisia oppikirjasarjoja satunnaisten oppikirjojen tarkastelun sijaan, jolloin saataisiin huomattavasti kattavampi selvitys siitä, miten oppikirjoissa huomioidaan englannin eri variantit.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
Kekki, Jarkko (2018)Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school
Lamponen, Susanna (2012)Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ... -
Globalisation in Finnish upper secondary school English textbooks
Tommiska, Elmeri (2020)Tämän tutkielma käsittelee lukion englannin oppikirjoissa esiintyvää kulttuurista globalisaatiota. Tavoitteena oli tutkia, miten suhde globalisaation on muuttunut lukion opetussuunnitelmissa 2003-2015, ja selvittää missä ... -
Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks
Myyry, Antti (2016)Sananmuodostus on keskeinen taito kielten oppijalle; se auttaa paitsi sanavaraston laajentamisessa, myös edistää oppijan lukutaitoa vieraskielistä tekstiä lukiessa. Tästä syystä on tärkeää tarkastella, kuinka sananmuodostusta ...