Globalisation in Finnish upper secondary school English textbooks
Tämän tutkielma käsittelee lukion englannin oppikirjoissa esiintyvää kulttuurista globalisaatiota. Tavoitteena oli tutkia, miten suhde globalisaation on muuttunut lukion opetussuunnitelmissa 2003-2015, ja selvittää missä mittakaavassa kulttuurinen globalisaatio esiintyy lukion englannin oppikirjoissa sekä missä suhteessa sen esiintyminen on muuttunut aiemman opetussuunnitelman aikaisiin kirjoihin.
Tutkimuksessa analysoitiin On Track -oppikirjasarjan kirjat 1-6, ja analyysin tuloksia verrattiin Haarasen (2007) globalisaation esiintymistä oppikirjoissa käsittelevän tutkielman tuloksiin. Lisäksi tutkimuksessa analysoidaan globalisaation läsnäolon muutosta lukion opetussuunnitelmien perusteissa 2003 ja 2015.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että globalisaatio on huomattavasti vahvemmin läsnä sekä vuoden 2015 lukion opetussuunnitelman perusteissa kuin vuoden 2003 lukion opetussuunnitelman perusteissa, että On Track -kirjasarjassa kuin tämän edeltäjässä, In Touch -sarjassa. Tästä huolimatta läsnä olevat kulttuurisen globalisaation elementit jäävät usein pinnallisiksi, ja länsimainen kulttuuri on dominoivaa. Tuloksia voidaan käyttää oppikirjojen kulttuurisen sisällön kriittisessä tarkastelussa ja tukemisessa opetuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks
Myyry, Antti (2016)Sananmuodostus on keskeinen taito kielten oppijalle; se auttaa paitsi sanavaraston laajentamisessa, myös edistää oppijan lukutaitoa vieraskielistä tekstiä lukiessa. Tästä syystä on tärkeää tarkastella, kuinka sananmuodostusta ... -
Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school
Luomala, Pirpa (2010)Tämä Pro Gradu -työ tutkii millaista pragmaattista kieliainesta lukion oppikirjasarja English United sisältää. Tarkastelun kohteena ovat kirjasarjan kuusi pakollista kurssia ja analyysi keskittyy kuvaamaan kirjojen tehtävien ... -
"I'm as dry as a pommie's bath mat" : vocabulary of different varieties of English in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Kiukas, Jani (2022)Eri englannin kielen varianttien sanastollisten erojen esiintymistä englannin oppikirjoissa vaikuttaisi olevan tutkittu verrattain vähän, minkä seurauksena aihe herätti mielenkiintoni. Rajasin aihetta vielä tarkemmin ... -
Thou shalt not write about... : a study of taboo content in Finnish EFL textbooks for upper secondary school
Keturi, Suvi; Lehmonen, Tiina (2012)Tabu on käsitteenä monimuotoinen ja vaikeasti määriteltävä, johtuen sekä niiden jatkuvasta muuttumisesta, valtavasta määrästä että niiden osittaisesta kulttuurisidonnaisuudesta. Tabuja ja tabukielen esiintymistä ... -
Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Vornanen, Riina (2016)Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.