University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks

Thumbnail
View/Open
2.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Myyry, Antti
Date
2016
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Sananmuodostus on keskeinen taito kielten oppijalle; se auttaa paitsi sanavaraston laajentamisessa, myös edistää oppijan lukutaitoa vieraskielistä tekstiä lukiessa. Tästä syystä on tärkeää tarkastella, kuinka sananmuodostusta opetetaan viimeistään toisen asteen opetuksessa, esimerkiksi lukiossa. Tässä tutkimuksessa tarkastelukeinoksi valikoitui lukiotason oppikirjojen tutkiminen, koska erityisesti kielten opetuksessa oppikirjoilla on todella suuri rooli opetuksen sisältöjä ja muotoa koskevia valintoja tehtäessä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka lukiotason oppikirjoissa opetetaan sananmuodostamisen tuottoisinta osa-aluetta, sananjohtamista, ja erityisesti millaisia sitä käsitteleviä harjoituksia kirjoissa on. Tutkimuksessa analysoitiin kahden englannin oppikirjasarjan kaikkia pakollisille kursseille tarkoitettuja kirjoja, yhteensä 12:aa oppikirjaa. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Kaikki oppikirjat luettiin läpi useampaan kertaan, ja kaikki löydetyt relevantit harjoitukset ja informaatio-elementit luokiteltiin induktiivisesti niistä itsestään löytyvien, toistuvien piirteiden perusteella. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppikirjoissa sananjohtamisesta oli verrattain vähän kirjallista informaatiota, mutta suhteessa tähän harjoitukset olivat hyvinkin monipuolisia. Yleisimmin harjoituksissa oppilaita pyydettiin johtamaan uusia sanoja affikseja käyttämällä. Oppikirjasarjojen välillä oli suuria eroja paitsi harjoituksien ja kirjallisen informaation määrässä, myös niiden tyypeissä. Lisäksi huomattavassa osassa muutoin relevanteista harjoituksista ilmeni piirteitä, joiden vuoksi käytetyllä analyysimenetelmällä oli vaikea sanoa tarkasti, kuinka suuressa määrin harjoitus käsitteli nimenomaan sananjohtamista. Sananjohtaminen oli esimerkiksi joissain tapauksissa yhdistetty taivutukseen, nimenomaan affiksien käyttöä koskien. Tulevaisuuden oppikirjoihin kannattaisi sisällyttää enemmän harjoituksia sananjohtamista koskien, ja erityisesti lisätä kirjallisen ohjeistuksen ja esimerkkien määrää sekä oppimisen varmistamiseksi että itseoppimisen tukemiseksi. Tulevat tutkimukset voisivat selvittää sananjohtamisen opettamista muunkin tason oppikirjoissa, sekä sananmuodostamisen opettamista laajemminkin, jolloin tuloksille saataisiin enemmän vertailukohtia. ...
Keywords
textbooks content analysis derivation sananmuodostus oppikirjat sisällönanalyysi Sisällönanalyysi lukio englannin kieli kielen oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602191617

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school 

    Lamponen, Susanna (2012)
    Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ...
  • "No better, no worse - but definitely different" : the presentation of target cultures in two English textbook-series for Finnish secondary school children 

    Pohjanen, Päivi (2007)
  • "If I were a textbook writer" : views of EFL textbooks held by Finnish comprehensive school pupils 

    Korpela, Niina (2007)
  • 'Minna, the Model' and other stories : gender roles in an English textbook series for Finnish lower secondary schools 

    Piironen, Anna-Reeta (2004)
  • Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks 

    Hietala, Maria (2013)
    Kieltenopetuksen painopiste on siirtynyt kielioppikeskeisestä virheettömyyden tavoittelusta kommunikatiivisen kompetenssin kehittämiseen. Tavoitteena on, että kielenopiskelijasta kasvaa kielenkäyttäjä, joka pystyy ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre