Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tyytyväisiä koulun eri henkilöstöryhmät ovat hyvinvointityöhön sekä miten he kokevat psykologisten perustarpeiden eli autonomian, kompetenssin ja yhteenkuuluvuuden täyttymistä työssä. Lisäksi tutkittiin, miten psykologisten perustarpeiden työssä täyttyminen on yhteydessä hyvinvointityöhön tyytyväisyyteen.
Tutkimus on toteutettu osana Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -hanketta. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2020 keskisuomalaisista peruskouluista. Tutkimukseen osallistui 437 henkilökunnan jäsentä 48 eri koulusta ja 13 kunnasta. Aineisto analysoitiin käyttäen SPSS Statistics 28 -ohjelmaa. Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatioita, yksisuuntaista varianssianalyysia (ANOVA) sekä hierarkkista regressioanalyysia.
Tutkimuksen perusteella rehtorit olivat muita henkilöstöryhmiä tyytyväisempiä koulussaan toteutettuun hyvinvointityöhön. Henkilöstöryhmien havaittiin eroavan toisistaan psykologisten perustarpeiden osalta. Koulun koon sekä autonomian ja yhteenkuuluvuuden täyttymisen havaittiin selittävän hyvinvointityöhön tyytyväisyyttä omassa koulussa. Hyvinvointityöhön tyytyväisyyttä omassa työssä selittivät autonomian ja kompetenssin täyttyminen.
Tulosten perusteella kaikkien koulun henkilöstöryhmien näkökulmat ja tarpeet on olennaista huomioida hyvinvoivaa kouluyhteisöä kehitettäessä. Erityisesti koulunkäynninohjaajien autonomian ja yhteenkuuluvuuden tukemiseen tulisi panostaa koulujen työyhteisöissä. Lisäksi tulokset vahvistavat käsitystä henkilökunnan hyvinvoinnin merkityksestä laadukkaan hyvinvointityön toteuttamisessa.
Asiasanat: psykologiset perustarpeet, hyvinvointityö, työhyvinvointi
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen
Littunen, Erika; Lokkila, Kirsi-Mari (2021)Oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen yhteisöllisellä hyvinvointityöllä on kaikkien koulun henkilökunnan jäsenten vastuulla. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kunnioittava ... -
”Happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita” : kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa
Rintapää, Jenni; Heikkinen, Jenna (2024)Suomen peruskouluissa koko kouluyhteisön hyvinvointia pyritään edistämään yhteisöllisellä oppilashuoltotyöllä. Tämä hyvinvointityö nähdään olennaisena osana jokaisen koulun aikuisen tehtävänkuvaa ja sitä toteutetaan ... -
”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa
Haatainen, Jenny; Kohvakka, Kaisa (2022)Kouluhyvinvointia edistetään Suomen peruskouluissa yhteisöllisen hyvinvointityön avulla. Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin muodostuminen vaatii kouluorganisaation yhtenäisiä käytänteitä, joissa johtajalla on ... -
Vailla yhteisiä ja selkeitä toimintamalleja : laadullinen tutkimus sisäilmaongelmien käsittelemisestä työyhteisöissä ja niiden vaikutuksista työhyvinvointiin
Hästbacka, Veli-Martin (2020)Tämä kandidaatintutkielma on laadullinen tutkimus, jossa tarkastelen sisäilmaongelmien käsittelemistä kolmessa eri työyhteisössä, ja sitä, miten ne vaikuttavat työilmapiiriin. Haastattelin kolmea eri henkilöä, joiden ... -
Taiteesta työhyvinvointia? : improvisaatio- ja vuorovaikutuskoulutukset työyhteisöissä
Tauriainen, Valpuri (2011)Tutkielmani käsittelee työyhteisöille suunnattuja improvisaatio- ja vuorovaikutuskoulutuksia, niiden luonnetta ja merkitystä. Improvisaatioteatterin harrastaminen on hauskaa ja sen katsominen viihdyttävää, joten minua ...