dc.contributor.advisor | Sainio, Miia | |
dc.contributor.author | Sertti, Henri | |
dc.date.accessioned | 2022-05-27T10:50:56Z | |
dc.date.available | 2022-05-27T10:50:56Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81322 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tyytyväisiä koulun eri henkilöstöryhmät ovat hyvinvointityöhön sekä miten he kokevat psykologisten perustarpeiden eli autonomian, kompetenssin ja yhteenkuuluvuuden täyttymistä työssä. Lisäksi tutkittiin, miten psykologisten perustarpeiden työssä täyttyminen on yhteydessä hyvinvointityöhön tyytyväisyyteen.
Tutkimus on toteutettu osana Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -hanketta. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2020 keskisuomalaisista peruskouluista. Tutkimukseen osallistui 437 henkilökunnan jäsentä 48 eri koulusta ja 13 kunnasta. Aineisto analysoitiin käyttäen SPSS Statistics 28 -ohjelmaa. Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatioita, yksisuuntaista varianssianalyysia (ANOVA) sekä hierarkkista regressioanalyysia.
Tutkimuksen perusteella rehtorit olivat muita henkilöstöryhmiä tyytyväisempiä koulussaan toteutettuun hyvinvointityöhön. Henkilöstöryhmien havaittiin eroavan toisistaan psykologisten perustarpeiden osalta. Koulun koon sekä autonomian ja yhteenkuuluvuuden täyttymisen havaittiin selittävän hyvinvointityöhön tyytyväisyyttä omassa koulussa. Hyvinvointityöhön tyytyväisyyttä omassa työssä selittivät autonomian ja kompetenssin täyttyminen.
Tulosten perusteella kaikkien koulun henkilöstöryhmien näkökulmat ja tarpeet on olennaista huomioida hyvinvoivaa kouluyhteisöä kehitettäessä. Erityisesti koulunkäynninohjaajien autonomian ja yhteenkuuluvuuden tukemiseen tulisi panostaa koulujen työyhteisöissä. Lisäksi tulokset vahvistavat käsitystä henkilökunnan hyvinvoinnin merkityksestä laadukkaan hyvinvointityön toteuttamisessa.
Asiasanat: psykologiset perustarpeet, hyvinvointityö, työhyvinvointi | fi |
dc.format.extent | 43 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | hyvinvointityö | |
dc.subject.other | psykologiset perustarpeet | |
dc.title | Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205272945 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | henkilöstö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |