Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSainio, Miia
dc.contributor.authorSertti, Henri
dc.date.accessioned2022-05-27T10:50:56Z
dc.date.available2022-05-27T10:50:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81322
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tyytyväisiä koulun eri henkilöstöryhmät ovat hyvinvointityöhön sekä miten he kokevat psykologisten perustarpeiden eli autonomian, kompetenssin ja yhteenkuuluvuuden täyttymistä työssä. Lisäksi tutkittiin, miten psykologisten perustarpeiden työssä täyttyminen on yhteydessä hyvinvointityöhön tyytyväisyyteen. Tutkimus on toteutettu osana Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -hanketta. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2020 keskisuomalaisista peruskouluista. Tutkimukseen osallistui 437 henkilökunnan jäsentä 48 eri koulusta ja 13 kunnasta. Aineisto analysoitiin käyttäen SPSS Statistics 28 -ohjelmaa. Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatioita, yksisuuntaista varianssianalyysia (ANOVA) sekä hierarkkista regressioanalyysia. Tutkimuksen perusteella rehtorit olivat muita henkilöstöryhmiä tyytyväisempiä koulussaan toteutettuun hyvinvointityöhön. Henkilöstöryhmien havaittiin eroavan toisistaan psykologisten perustarpeiden osalta. Koulun koon sekä autonomian ja yhteenkuuluvuuden täyttymisen havaittiin selittävän hyvinvointityöhön tyytyväisyyttä omassa koulussa. Hyvinvointityöhön tyytyväisyyttä omassa työssä selittivät autonomian ja kompetenssin täyttyminen. Tulosten perusteella kaikkien koulun henkilöstöryhmien näkökulmat ja tarpeet on olennaista huomioida hyvinvoivaa kouluyhteisöä kehitettäessä. Erityisesti koulunkäynninohjaajien autonomian ja yhteenkuuluvuuden tukemiseen tulisi panostaa koulujen työyhteisöissä. Lisäksi tulokset vahvistavat käsitystä henkilökunnan hyvinvoinnin merkityksestä laadukkaan hyvinvointityön toteuttamisessa. Asiasanat: psykologiset perustarpeet, hyvinvointityö, työhyvinvointifi
dc.format.extent43
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherhyvinvointityö
dc.subject.otherpsykologiset perustarpeet
dc.titlePsykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205272945
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot