Taiteesta työhyvinvointia? : improvisaatio- ja vuorovaikutuskoulutukset työyhteisöissä
Tutkielmani käsittelee työyhteisöille suunnattuja improvisaatio- ja vuorovaikutuskoulutuksia, niiden luonnetta ja merkitystä. Improvisaatioteatterin harrastaminen on hauskaa ja sen katsominen viihdyttävää, joten minua kiinnostaa selvittää miten improvisaation positiivisuudesta kumpuavaa asennetta saadaan tartutettua työyhteisöihin. Tarkastelen aihetta taiteen ja työhyvinvoinnin näkökulmista, joten tutkielmani sivuaa jossain määrin kulttuuripolitiikassa käytävää ajankohtaista hyvinvointikeskustelua taiteen ja kulttuurin vaikutuksista.
Teatteritaiteen piiristä nousevan improvisaatiometodin soveltaminen työyhteisöjen koulutuksiin tekee siitä mielenkiintoisen tutkimuskohteen taidekasvatukselle. Tästä syystä tarkastelen tutkielmassani sitä, minkälaisia käsityksiä improvisaatio- ja vuorovaikutuskoulutusten ohjaajilla on työyhteisöille ohjaamiensa koulutusten merkityksestä ja vaikutuksesta. Haluan tutkielmallani selvittää 1) mikä on improvisaatio- ja vuorovaikutuskoulutusten tavoite, 2) miten koulutukset onnistuvat tavoitteessaan ja miten se liittyy työhyvinvoinnin osa-alueeseen, ryhmähenkeen. Tältä pohjalta toivon pystyväni tarkastelemaan, miten koulutukset asettuvat työelämän kenttään ja mitä ohjaajien näkemykset mahdollisesti kertovat taiteen asemasta ja luonteesta nykypäivänä. Tavoitteena on rohkaista työyhteisöjä taidelähtöisten menetelmien käyttöön ja kehittää menetelmien laatua ja vaikuttavuutta.
Tutkielmani on laadullinen. Aineistonani toimivat kolmen suomalaisen improvisaatioteatterin ammattilaisen teemahaastattelut: haastattelin Simo Routarinnettä, Pia Koposta ja Tomi Välimaata. Teemahaastatteluaineistojen analyysi nosti esiin teeman 1) Koulutusprosessi ja koulutuksen markkinointi ja tutkimuskysymykseni kannalta kolme keskeistä teemaa: 2) Leikin ja naurun maailmassa työajalla, 3) Valta-asetelmien havaitseminen ja niissä joustaminen 4) Turvallisuuden tunne improvisoinnin edellytyksenä ja esteenä.
Tutkielmastani välittyy palautetietoa koulutuksista kiinnostuneille. Vaikka innostus alasta kiinnostuneiden keskuudessa on suurta, tulee muistaa, että työnhyvinvointiin liittyvät seikat ovat monitasoisia ja rakenteellisen tason muutosprosessi varsin hidas. Taidelähtöiset menetelmät tarjoavat mahdollisuuden tutkia työyhteisöön ja työntekijöiden väliseen vuorovaikutukseen liittyviä asioita toisenlaisilla tavoilla. Työyhteisöä ja sen sosiaalisia suhteita on mahdollista käsitellä leikin ja naurun maailmoissa, turvallisessa ilmapiirissä. Hyvä alku taiteen ja työelämän välisestä yhteistyöstä on nähdäkseni havaittavissa, mutta se kaipaa lisää tutkimustyötä. Olen lähestynyt aihetta menetelmiä toteuttavien ammattilaisten näkökulmasta. Seuraavaksi olisi tärkeää koota yhteen työntekijöiden ja esimiesten näkökulmia, jotta taidelähtöisistä menetelmistä ja niiden käytöstä työyhteisöissä saatava tieto olisi mahdollisimman monipuolista.
...
Muu nimeke
Improvisaatio- ja vuorovaikutuskoulutukset työyhteisöissäMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kunnioittava vuorovaikutus koulujen työyhteisöissä ja sen yhteys hyvinvointityöhön sitoutumiseen
Littunen, Erika; Lokkila, Kirsi-Mari (2021)Oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen yhteisöllisellä hyvinvointityöllä on kaikkien koulun henkilökunnan jäsenten vastuulla. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kunnioittava ... -
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ... -
Työnilo : lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa
Karhu, Ritva (2010)Tutkimus tarkastelee lastentarhanopettajien työhön liittyviä huippukokemuksia. Teoreettisena lähtökohtana toimii Csikszentmihalyin flowkäsite. Ilmiötä lähestytään kolmen tutkimusongelman avulla, joilla selvitetään ... -
Vailla yhteisiä ja selkeitä toimintamalleja : laadullinen tutkimus sisäilmaongelmien käsittelemisestä työyhteisöissä ja niiden vaikutuksista työhyvinvointiin
Hästbacka, Veli-Martin (2020)Tämä kandidaatintutkielma on laadullinen tutkimus, jossa tarkastelen sisäilmaongelmien käsittelemistä kolmessa eri työyhteisössä, ja sitä, miten ne vaikuttavat työilmapiiriin. Haastattelin kolmea eri henkilöä, joiden ... -
Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön
Sertti, Henri (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tyytyväisiä koulun eri henkilöstöryhmät ovat hyvinvointityöhön sekä miten he kokevat psykologisten perustarpeiden eli autonomian, kompetenssin ja yhteenkuuluvuuden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.