”Happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita” : kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Suomen peruskouluissa koko kouluyhteisön hyvinvointia pyritään edistämään
yhteisöllisellä oppilashuoltotyöllä. Tämä hyvinvointityö nähdään olennaisena
osana jokaisen koulun aikuisen tehtävänkuvaa ja sitä toteutetaan
kouluyhteisöissä yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa. Tässä tutkimuksessa
tarkastelemme, miten kouluhenkilöstö sanoittaa omaan hyvinvointiaan
hyvinvointityön kontekstissa ja millaisen merkityksen kouluhenkilöstön toimijat
antavat yhteistyön tekemiselle oman hyvinvointinsa kannalta.
Tutkimuksessamme hyödynsimme vuonna 2020 Yhteistyöllä hyvinvointia
kouluyhteisöön -hankkeessa kerättyä kyselytutkimusaineistoa. Tutkimukseen
osallistui alun perin 437 kouluhenkilöstön jäsentä Keski-Suomen peruskouluista.
Tässä tutkimuksessa kyselyaineistoa rajattiin 231 henkilöstön vastaukseen, joissa
käsiteltiin henkilökunnan hyvinvointia kouluyhteisöissä. Analyysimenetelmänä
hyödynsimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä tarkastellen aineistoa
Demeroutin ym. (2001) työn vaatimusten ja voimavarojen mallin pohjalta.
Tutkimuksen tuloksemme muodostivat kuusi teemaa: puutteelliset aikaresurssit,
vuorovaikutuksen ja ilmapiirin merkitys, yhteinen toimintakulttuuri, vähäiset
vaikutusmahdollisuudet työhön, johtajan ja esihenkilön rooli sekä toimiva
yhteistyö. Tutkimustuloksemme osoittivat, että eri tekijöiden merkitys
työhyvinvoinnille ei ole yksiselitteinen, vaan sama tekijä näyttäytyi usein
kaksisuuntaisesti sekä työhyvinvoinnin heikentäjänä että edistäjänä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa
Haatainen, Jenny; Kohvakka, Kaisa (2022)Kouluhyvinvointia edistetään Suomen peruskouluissa yhteisöllisen hyvinvointityön avulla. Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin muodostuminen vaatii kouluorganisaation yhtenäisiä käytänteitä, joissa johtajalla on ... -
Psykologiset perustarpeet koulujen työyhteisöissä sekä niiden yhteys hyvinvointityöhön
Sertti, Henri (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tyytyväisiä koulun eri henkilöstöryhmät ovat hyvinvointityöhön sekä miten he kokevat psykologisten perustarpeiden eli autonomian, kompetenssin ja yhteenkuuluvuuden ... -
Opettajien käsityksiä yhteisöllisestä hyvinvointityöstä
Kavén, Outi (2022)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella keskisuomalaisten opettajien käsityksiä yhteisöllisen hyvinvointityön toteuttamisesta: miten oppilaiden hyvinvointia edistetään ja mitkä tekijät vaikuttavat ... -
Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin
Salminen, Inka; Ikonen, Valentin (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin, miten rehtorit kokevat koronapandemian vaikuttaneen heidän omaan ja johtamansa koulun henkilöstön työhön ja työhyvinvointiin. Selvitimme lisäksi, mikä rehtoreita auttaa jaksamaan ... -
Hyvinvointityö ja työyhteisöjen hyvinvointi keskisuomalaisissa kouluissa 2020
Sainio, Miia; Hämeenaho, Pilvi; Aro, Tuija; Torppa, Minna; Poikkeus, Anna-Maija (Tietoarkisto, 2023)Kysely kartoittaa koettua hyvinvointia, hyvinvointityötä, työyhteisön ilmapiiriä ja toimintakulttuuria keskisuomalaisissa peruskouluissa. Aineisto kuuluu Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -hankkeeseen, joka on osa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.