Metafiktiiviset metodit videopeleissä
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielmassa käsitellään videopeleistä löytyviä metafiktion metodeja eli interaktiivista metalepsistä. Esimerkit metodeista jaetaan kolmeen luokitukseen, joiden avulla tarkastelu videopelien diegeesissä ja narratiivisilla tasoilla on sujuvampaa. Metafiktion metodit ovat pelimekaniikoita, jotka rikkovat pelin rajoja ja mahdollistavat syvempää immersiota pelin narratiiviin. In this study we go through metafiction methods found in videogames, i.e interactive metalepsis. Examples of these methods are divided into three classes, which makes their review in the videogames diegesis and narrative levels easier. Metafictional methods are game mechanics that break the boundaries of the game and allow for a deeper immersion in the narrative of the game.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
Puoskari, Sanni (2024)Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä ... -
Matchmaking-järjestelmät videopeleissä
Karppinen, Paavo (2021)Ottelunmuodostuksella (matchmaking) tarkoitetaan tapaa valita pelaajat pelaamaan ottelua. Taitoihin perustuva matchmaking ei ole enää nykyaikana ainoa mahdollinen järjestelmä vaan parempia vaihtoehtoja on saatavilla, kuten ... -
Koneoppimisen hyödyntäminen videopeleissä
Saarimaa, Jose (2021)Tässä kandidaattitutkielmassa käsitellään koneoppimisen hyödyntämistä videopeleissä kirjallisuuskatsauksen muodossa. Ensiksi perehdytään siihen, millainen ympäristö pelit ovat koneoppimisen soveltamiselle ja erityisesti ... -
Mobiili- ja videopeleissä esiintyvän mikrotransaktioansaintamallin eettisyys lasten ja nuorten näkökulmasta
Lepola, Tuomas (2021)Tutkimuksen tavoitteena on vastata kysymykseen, onko mobiili- ja videopeleissä suosiossa oleva mikrotransaktioihin perustuva ansaintamalli eettinen lasten ja nuorten näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimuksessa perehdytään ... -
Digitaalisten pelien narratiivi
Kauppi, Nataniel (2022)Tässä tutkielmassa käydään läpi narratiivin ja pelimekaniikan käsitettä sekä tutkitaan miten pelimekaniikoilla voidaan tukea digitaalisen pelin tarinankerrontaa, puhutaan niin sanotuista narratiivisista pelimekaniikoista. ...