Ei-toivotusta toivottuun : käyttäytymisen hallinnan keinot varhaiskasvatuksessa
Tutkimuksessa tutkittiin lapsen käyttäytymisen hallintaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan toimintamalleja tilanteisiin, joissa lapsi toimii ei-toivotulla tavalla. Tarkoituksena on kuvata varhaiskasvattajille, millä eri tavoilla tilanteissa voi toimia. Lisäksi tarkoituksena on herättää keskustelua ja omakohtaista pohdintaa aiheesta sekä, miten erilaisissa tilanteissa kannattaisi toimia, jotta saavutetaan paras mahdollinen lopputulos.
Tutkimuksen kohteena ovat varhaiskasvatuksessa lapsiryhmissä työskentelevät ihmiset. Tutkimukseen osallistui yhdeksän varhaiskasvatuksessa työskentelevää henkilöä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-lomakkeella, jossa kuvattiin kolme esimerkki tilannetta ja vastaajia pyydettiin kertomaan, miten he toimisivat tilanteissa. Analyysimenetelmäksi valittiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksessa nousi esille useita käyttäytymisen hallinnan keinoja, kuten sanallinen ohjaaminen ja käytöksen huomiotta jättäminen. Jokaisessa esimerkkitilanteessa nousi esille erilaisia tapoja reagoida lapsen ei-toivottuun käytökseen.
Aikuisten tulkinnat nousevat tutkimuksessa isoon roolin. Tämän huomaa toimintamallien eroavaisuuksissa, sillä samassa tilanteessa yksi aikuinen on valmis jättämään käytöksen huomiotta ja reagoi siihen erittäin vahvasti. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia syitä toimintamallien eroavaisuuksien taustalla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten käyttäytymisen haasteet ja niihin puuttuminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa laadituissa pedagogisissa asiakirjoissa
Mähönen, Elisa (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten lasten käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa laadituissa pedagogisissa asiakirjoissa ja miten käyttäytymisen haasteisiin suunnitellaan ... -
Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
Keskikuru, Juulia; Santala, Kalle (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösoireiden esiintymisen, sukupuolen sekä käyttäytymisen tuen keinoista myönteisen palautteen määrän ja käyttäytymisodotusten selkeyden yhteyttä oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. ... -
"Ei tartte ku mä osaan itteki" : lasten kokemuksia itsenäisyydestä ja tuen tarpeesta varhaiskasvatuksessa
Lehtinen, Jenna-Maria (2019)Tämä laadullinen, etnografisia piirteitä sisältävä tapaustutkimus käsittelee lasten itsenäisyyttä lasten omien näkökulmien ja kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten itsenäisyys ilmenee ... -
Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa”
Karjula, Elena (2023)Lapsen nukuttamistilanteet voivat olla äärimmäisen uuvuttavia tilanteita vanhemmille, jos lapsi ei nukahda monista yrityksistä huolimatta. Lapsen riittävän unen saannin turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää lapsen kokonaisvaltaisen ...