Lapsen nukahtamisen tukemiseen käytetyt keinot Forssén Ehrlinin unisadussa ”Kani joka tahtoi nukahtaa”
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Lapsen nukuttamistilanteet voivat olla äärimmäisen uuvuttavia tilanteita vanhemmille, jos lapsi ei nukahda monista yrityksistä huolimatta. Lapsen riittävän unen saannin turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta. Yksi riskitekijä varhaiskasvatusikäisen lapsen riittävälle unen saannille on nukahtamisen viivästyminen silloin, kun aamulla täytyy herätä varhain esimerkiksi päiväkotiin. Moni vanhempi on kokenut saavansa apua lapsen nukahtamisen tukemiseen valtavan suosion saaneesta Carl-Johan Forssén Ehrlinin unisadusta ”Kani joka tahtoi nukahtaa” (2015). Tässä tutkimuksessa selvitin, mitä lapsen nukahtamista tukevia tekijöitä kyseisessä kirjassa on käytetty. Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset voidaan tiivistää yhdeksään erilliseen lapsen nukahtamista tukevaan tekijään. Yksilöinti on keino, jolla lapsi huomioidaan sadussa henkilökohtaisella tasolla esimerkiksi käyttämällä lapsen omaa nimeä. Samojen sanojen ja lauseiden toistoa käytetään runsaasti kirjan tehokeinona, ja suurin osa kirjan kokonaispituudesta muodostuu toistosta. Yksitoikkoisen juonen liittäminen toistoon luo kirjaan hypnoottisen tunnelman, joka yhdistyy sadun lomassa tehtäviin meditatiivisin harjoituksiin. Myös kirjan kuvitus noudattaa samaa rauhallisen pelkistettyä linjaa. Uneen assosioituvia sanoja ja kielikuvia käytetään tekstissä runsaasti, ja teksti luetaan aaltoilevalla lukutyylillä välillä sanoja painottaen ja välillä lukunopeutta hidastaen. Välillä lukemisen katkaisevat kohdat, joissa lukijaa kehotetaan haukottelemaan syvään. Läpi kirjan lapsi pyritään vakuuttamaan siitä, että hän tulee nukahtamaan kirjaa kuunnellessaan.
Tulokset voivat hyödyttää lasta nukuttavia vanhempia tai varhaiskasvatuksen työntekijöitä, jotka haluavat soveltaa kirjassa käytettyjä keinoja nukuttamistilanteissa. Tuloksista voi olla apua myös unisatujen kirjoittajille.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Nikkanen, Anna; Riihinen, Anne (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa toteutetaan tuen vaikuttavuuden arviointia. Tarkemmin perehdyimme siihen, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajilla oli tuen vaikuttavuuden ... -
Lasten kanssa työskentelevien eri ammattilaisten näkemyksiä lasten ahdistuneisuudesta
Ruuska, Anu (2019)Ahdistuneisuus on tunne-elämän häiriö, joka liian voimakkaana ja pitkäkestoisena aiheuttaa kokijalleen subjektiivista haittaa ja kärsimystä. Ahdistuneisuuden taustalla vaikuttavat niin psyykkiset kuin sosiaaliset tekijät. ... -
Varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden pedagoginen johtajuus ja henkilöstöjohtamisessa käytetyt pedagogiset keinot
Saarinen, Auli (2024)Tutkimuksenitavoitteena on selvittää varhaiskasvatusyksiköiden esihenkilöiden käsityksiä pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä henkilöstöjohtamisessa sekä työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkin myös varhaiskasvatusyksiköiden ... -
Ei-toivotusta toivottuun : käyttäytymisen hallinnan keinot varhaiskasvatuksessa
Oinas, Akseli (2022)Tutkimuksessa tutkittiin lapsen käyttäytymisen hallintaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan toimintamalleja tilanteisiin, joissa lapsi toimii ei-toivotulla tavalla. Tarkoituksena on ... -
Sadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina
Sanna, Heinoja, (2019)Sadut ovat lapsen tunne-elämän kannalta tärkeä mielikuvituksen kehittäjä ja samaistumisen kohteiden tarjoaja. Hans Christian Andersen on yksi tunnetuimpia sadunkertojia, joka on vaikuttanut sadunkerronnan ja lastenkirjallisuuden ...