Ei-toivotusta toivottuun : käyttäytymisen hallinnan keinot varhaiskasvatuksessa
Tutkimuksessa tutkittiin lapsen käyttäytymisen hallintaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan toimintamalleja tilanteisiin, joissa lapsi toimii ei-toivotulla tavalla. Tarkoituksena on kuvata varhaiskasvattajille, millä eri tavoilla tilanteissa voi toimia. Lisäksi tarkoituksena on herättää keskustelua ja omakohtaista pohdintaa aiheesta sekä, miten erilaisissa tilanteissa kannattaisi toimia, jotta saavutetaan paras mahdollinen lopputulos.
Tutkimuksen kohteena ovat varhaiskasvatuksessa lapsiryhmissä työskentelevät ihmiset. Tutkimukseen osallistui yhdeksän varhaiskasvatuksessa työskentelevää henkilöä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-lomakkeella, jossa kuvattiin kolme esimerkki tilannetta ja vastaajia pyydettiin kertomaan, miten he toimisivat tilanteissa. Analyysimenetelmäksi valittiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksessa nousi esille useita käyttäytymisen hallinnan keinoja, kuten sanallinen ohjaaminen ja käytöksen huomiotta jättäminen. Jokaisessa esimerkkitilanteessa nousi esille erilaisia tapoja reagoida lapsen ei-toivottuun käytökseen.
Aikuisten tulkinnat nousevat tutkimuksessa isoon roolin. Tämän huomaa toimintamallien eroavaisuuksissa, sillä samassa tilanteessa yksi aikuinen on valmis jättämään käytöksen huomiotta ja reagoi siihen erittäin vahvasti. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia syitä toimintamallien eroavaisuuksien taustalla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5401]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten käyttäytymisen haasteet ja niihin puuttuminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa laadituissa pedagogisissa asiakirjoissa
Mähönen, Elisa (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten lasten käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa laadituissa pedagogisissa asiakirjoissa ja miten käyttäytymisen haasteisiin suunnitellaan ... -
Koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittävä kärjistymisteoria : grounded teoria tutkimus
Viitanen, Antti (2018)Tämän Grounded Theory -metodologiaan perustuvan tutkimuksen tavoitteena oli käsitteellistää koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä. Tutkimusaineisto sisältää kuusi koulukotityöntekijän haastattelua. Heistä 3 oli ... -
Alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja kolmiportaisen tuen mallin toimivuudesta
Koponen, Auli (2017)Tässä pro gradu –tutkielmassa selvitettiin alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja siihen vastaamisesta. Lähtökohtana oli saada tietoon toimivia työtapoja ja ennaltaehkäisykeinoja ... -
"Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa" : opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle
Härkönen, Hanna; Ollikainen, Viivi (2017)Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien internetin keskustelupalstoilla käymää keskustelua oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä. Tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat selittävät oppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä ...