University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Ei-toivotusta toivottuun : käyttäytymisen hallinnan keinot varhaiskasvatuksessa

Thumbnail
View/Open
254.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Oinas, Akseli
Date
2022
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa tutkittiin lapsen käyttäytymisen hallintaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan toimintamalleja tilanteisiin, joissa lapsi toimii ei-toivotulla tavalla. Tarkoituksena on kuvata varhaiskasvattajille, millä eri tavoilla tilanteissa voi toimia. Lisäksi tarkoituksena on herättää keskustelua ja omakohtaista pohdintaa aiheesta sekä, miten erilaisissa tilanteissa kannattaisi toimia, jotta saavutetaan paras mahdollinen lopputulos. Tutkimuksen kohteena ovat varhaiskasvatuksessa lapsiryhmissä työskentelevät ihmiset. Tutkimukseen osallistui yhdeksän varhaiskasvatuksessa työskentelevää henkilöä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-lomakkeella, jossa kuvattiin kolme esimerkki tilannetta ja vastaajia pyydettiin kertomaan, miten he toimisivat tilanteissa. Analyysimenetelmäksi valittiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuksessa nousi esille useita käyttäytymisen hallinnan keinoja, kuten sanallinen ohjaaminen ja käytöksen huomiotta jättäminen. Jokaisessa esimerkkitilanteessa nousi esille erilaisia tapoja reagoida lapsen ei-toivottuun käytökseen. Aikuisten tulkinnat nousevat tutkimuksessa isoon roolin. Tämän huomaa toimintamallien eroavaisuuksissa, sillä samassa tilanteessa yksi aikuinen on valmis jättämään käytöksen huomiotta ja reagoi siihen erittäin vahvasti. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia syitä toimintamallien eroavaisuuksien taustalla. ...
Keywords
käyttäytymisen hallinta ei-toivottu käytös toivottu käytös varhaiskasvatus käyttäytyminen lapset (ikäryhmät)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205252906

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4594]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lasten käyttäytymisen haasteet ja niihin puuttuminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa laadituissa pedagogisissa asiakirjoissa 

    Mähönen, Elisa (2021)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten lasten käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa laadituissa pedagogisissa asiakirjoissa ja miten käyttäytymisen haasteisiin suunnitellaan ...
  • Koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittävä kärjistymisteoria : grounded teoria tutkimus 

    Viitanen, Antti (2018)
    Tämän Grounded Theory -metodologiaan perustuvan tutkimuksen tavoitteena oli käsitteellistää koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä. Tutkimusaineisto sisältää kuusi koulukotityöntekijän haastattelua. Heistä 3 oli ...
  • Alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja kolmiportaisen tuen mallin toimivuudesta 

    Koponen, Auli (2017)
    Tässä pro gradu –tutkielmassa selvitettiin alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja siihen vastaamisesta. Lähtökohtana oli saada tietoon toimivia työtapoja ja ennaltaehkäisykeinoja ...
  • "Taitaa olla vika niin syvällä luonteessa" : opettajien antamat merkitykset internetin keskustelupalstoilla oppilaiden ei-toivotulle käyttäytymiselle 

    Härkönen, Hanna; Ollikainen, Viivi (2017)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien internetin keskustelupalstoilla käymää keskustelua oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä. Tarkoituksena oli selvittää, miten opettajat selittävät oppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä ...
  • Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen 

    Keskikuru, Juulia; Santala, Kalle (2019)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösoireiden esiintymisen, sukupuolen sekä käyttäytymisen tuen keinoista myönteisen palautteen määrän ja käyttäytymisodotusten selkeyden yhteyttä oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre