What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Vierasta kieltä ääntäessämme asetamme itsemme alttiiksi ympäröivien ihmisten arvostelulle, minkä vuoksi tämä osa-alue aiheuttaakin usein jännitystä, epävarmuutta ja jopa ahdistusta kieltä opeteltaessa. Suullinen tuottaminen on kuitenkin hyvin olennainen osa kielitaitoa, ja tämän taidon kehittämiseksi sitä tulisi harjoitella ahdistuksesta huolimatta. Kouluympäristö tarjoaa tälle harjoittelulle suhteellisen turvalliset puitteet, ja opettajan rooli oppijoiden kieliahdistuksen lievittämisessä onkin merkittävä. Opettajien tulisi kannustaa oppijoita suullisen kielitaidon harjoittamiseen luokkahuoneen turvassa, jotta nämä uskaltaisivat hyödyntää taitojaan myös sen ulkopuolella.
Tällä tutkimuksella pyrittiin selvittämään kahta asiaa aiheeseen liittyen. Ensinnäkin haluttiin tietää, kuinka merkittävänä vaikuttajana suomalaiset englanninopettajat näkivät oppijoiden mahdollisen ahdistuksen suunnitellessaan suullisen kielitaidon opetusta. Toisena kiinnostuksen kohteena olivat opettajien erilaiset tavat reagoida oppijoiden ahdistukseen suullisessa tuottamisessa ja näin tukea heidän kielellistä itsetuntoaan. Tutkimuksen pääasiallinen aineistonkeruumenetelmä oli opettajille suunnattu verkkokysely, mutta saatuja tuloksia täydennettiin myös yhdellä puolistrukturoidulla haastattelulla. Kysymyksillä kartoitettiin opettajien kokemuksia oppijoiden ahdistuksesta suullisissa harjoituksissa ja heidän tapojaan vastata näistä tunteista aiheutuviin haasteisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että opetuksen mieluisuus oppilaille on yksi opettajien prioriteeteista suullisen kielitaidon opetuksen suunnittelussa. Tämän lisäksi opettajat raportoivat kiinnittävänsä huomiota opetuksen monipuolisuuteen, tehokkuuteen ja toteutuksen helppouteen. Tulosten avulla pystyttiin myös luomaan neljä kategoriaa, jotka kattoivat opettajien tavat vastata suullisen kieliahdistuksen aiheuttamiin haasteisiin: rohkaisevan ilmapiiriin tukeminen, ongelmasta keskusteleminen, opetuksen sopeuttaminen ja rutiinin luominen. Nämä tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusta. Kokonaisuudessaan tutkimus tuotti yksityiskohtaista tietoa aiheesta ja voi näin ollen tarjota konkreettista apua oppijoiden ahdistuksen kanssa kamppaileville opettajille.
...
Keywords
pronunciation instruction pronunciation teaching foreign language anxiety englannin kieli ääntäminen opetus opettajat kieli ja kielet suullinen kielitaito vuorovaikutus itseluottamus English language pronunciation teaching and instruction teachers languages oral language skills interaction self-confidence
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
Students’ views on the impact of study abroad on the development of oral language skills and self-confidence
Elo, Vilja (2022)Kasvaneiden mahdollisuuksien ja globalisaation myötä vaihto-opiskelu on lisääntynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä. Vaihdossa käyminen liitetään yleensä kehittyneeseen kielitaitoon kohdekielessä, ja erityisesti kehitystä ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
Rundgren, Nico (2023)Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyvää ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielestä ja sen käytöstä. Sitä on tutkittu jo ennestään melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja myöhemmin ... -
English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
Hamm, Oona (2019)Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ...