Students’ views on the impact of study abroad on the development of oral language skills and self-confidence
Kasvaneiden mahdollisuuksien ja globalisaation myötä vaihto-opiskelu on lisääntynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä. Vaihdossa käyminen liitetään yleensä kehittyneeseen kielitaitoon kohdekielessä, ja erityisesti kehitystä näyttää tapahtuvan suullisen kielen osa-alueiden suhteen.
Aikaisempi tutkimus vaihdossa käymisen vaikutuksista suullisen kielitaidon kehittymiseen on perustunut pääosin tapaus- tai vertailevien tutkimuksien tuottamaan dataan. Tällöin painotus on ollut selkeästi taitojen mittaamisessa tai kvalitatiivinen data on ollut peräisin yhdestä esimerkkitapauksesta. Siksi tämän tutkimuksen lähtökohtana oli tarkastella ilmiötä uudesta näkökulmasta ja tutkia nimenomaan opiskelijoiden omia kokemuksia. Tarkastelun kohteena olivat vaihdon vaikutus suullisen kielitaidon kehittymiseen, kielijännittyneisyyteen, itsevarmuuteen sekä kommunikaatiohalukkuuteen. Tutkimuksen keskiössä olivat yliopisto-opiskelijat, jotka olivat suorittaneet englanninkielisen vaihdon, jonka kesto oli joko lukukauden tai -vuoden.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijoiden mielestä vaihto-opiskelulla on pääasiassa positiivinen vaikutus kaikkiin edellä mainittuihin ilmiöihin, mikä tuki aiempaa hypoteesia. Toisaalta tutkimus tuotti myös dataa, joka toi uusia näkökulmia ilmiöstä, haastaen samalla osin myös aiempaa tutkimusta. Nämä uudet näkökulmat loivat mahdollisuuden ymmärtää paremmin yksilöllisiä eroja, joita vaihtoon osallistuvilla on, ja jotka vaikuttavat vaihtokokemukseen ja jopa sen jälkeiseen elämään. Tutkimusta vaihtokontekstin vaikutuksesta opiskelijoiden kielitaitoon tulisi vielä kuitenkin tutkia lisää. Tulosten tuomien oivallusten myötä suomalaista kieltenopetusta voitaisiin auttaa kohtaamaan niitä epäkohtia, joihin nykyisen koulutusjärjestelmämme opetus ei vielä pysty vastaamaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
Naskali, Milja (2022)Vierasta kieltä ääntäessämme asetamme itsemme alttiiksi ympäröivien ihmisten arvostelulle, minkä vuoksi tämä osa-alue aiheuttaakin usein jännitystä, epävarmuutta ja jopa ahdistusta kieltä opeteltaessa. Suullinen tuottaminen ... -
Study abroad and career identity : three narratives of English language students' journeys to English-speaking countries
Trög, Jenni (2010)Kulttuurienväliset opiskelijavaihto-ohjelmat ovat kasvattaneet merkittävästi suosiotaan kuluneiden vuosikymmenten aikana. Kuitenkin vasta viime vuosina on herätty tutkimaan millaisia kokonaisvaltaisia vaikutuksia ... -
Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
Rundgren, Nico (2023)Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyvää ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielestä ja sen käytöstä. Sitä on tutkittu jo ennestään melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja myöhemmin ... -
Spoken foreign language anxiety during English lessons among junior high school students
Härmälä, Jesse (2022)Vieraan kielen puhuminen voi aiheuttaa ihmisissä jännityksen tunteita. Vieraan kielen puhumisesta aiheutuvaa jännitystä ja kieliahdistusta on tutkittu jo 1980-luvun loppupuolelta lähtien. Kieliahdistukseen voi liittyä ... -
Da. Eto vopros! : prosodic development of Finnish students' read-aloud Russian during study in Russia
Ullakonoja, Riikka (University of Jyväskylä, 2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.