Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorNaskali, Milja
dc.date.accessioned2022-05-24T10:05:47Z
dc.date.available2022-05-24T10:05:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81262
dc.description.abstractVierasta kieltä ääntäessämme asetamme itsemme alttiiksi ympäröivien ihmisten arvostelulle, minkä vuoksi tämä osa-alue aiheuttaakin usein jännitystä, epävarmuutta ja jopa ahdistusta kieltä opeteltaessa. Suullinen tuottaminen on kuitenkin hyvin olennainen osa kielitaitoa, ja tämän taidon kehittämiseksi sitä tulisi harjoitella ahdistuksesta huolimatta. Kouluympäristö tarjoaa tälle harjoittelulle suhteellisen turvalliset puitteet, ja opettajan rooli oppijoiden kieliahdistuksen lievittämisessä onkin merkittävä. Opettajien tulisi kannustaa oppijoita suullisen kielitaidon harjoittamiseen luokkahuoneen turvassa, jotta nämä uskaltaisivat hyödyntää taitojaan myös sen ulkopuolella. Tällä tutkimuksella pyrittiin selvittämään kahta asiaa aiheeseen liittyen. Ensinnäkin haluttiin tietää, kuinka merkittävänä vaikuttajana suomalaiset englanninopettajat näkivät oppijoiden mahdollisen ahdistuksen suunnitellessaan suullisen kielitaidon opetusta. Toisena kiinnostuksen kohteena olivat opettajien erilaiset tavat reagoida oppijoiden ahdistukseen suullisessa tuottamisessa ja näin tukea heidän kielellistä itsetuntoaan. Tutkimuksen pääasiallinen aineistonkeruumenetelmä oli opettajille suunnattu verkkokysely, mutta saatuja tuloksia täydennettiin myös yhdellä puolistrukturoidulla haastattelulla. Kysymyksillä kartoitettiin opettajien kokemuksia oppijoiden ahdistuksesta suullisissa harjoituksissa ja heidän tapojaan vastata näistä tunteista aiheutuviin haasteisiin. Tutkimuksessa selvisi, että opetuksen mieluisuus oppilaille on yksi opettajien prioriteeteista suullisen kielitaidon opetuksen suunnittelussa. Tämän lisäksi opettajat raportoivat kiinnittävänsä huomiota opetuksen monipuolisuuteen, tehokkuuteen ja toteutuksen helppouteen. Tulosten avulla pystyttiin myös luomaan neljä kategoriaa, jotka kattoivat opettajien tavat vastata suullisen kieliahdistuksen aiheuttamiin haasteisiin: rohkaisevan ilmapiiriin tukeminen, ongelmasta keskusteleminen, opetuksen sopeuttaminen ja rutiinin luominen. Nämä tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusta. Kokonaisuudessaan tutkimus tuotti yksityiskohtaista tietoa aiheesta ja voi näin ollen tarjota konkreettista apua oppijoiden ahdistuksen kanssa kamppaileville opettajille.fi
dc.format.extent35
dc.language.isoen
dc.subject.otherpronunciation instruction
dc.subject.otherpronunciation teaching
dc.subject.otherforeign language anxiety
dc.titleWhat if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205242890
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoitseluottamus
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysopronunciation
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysooral language skills
dc.subject.ysointeraction
dc.subject.ysoself-confidence


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot