dc.contributor.advisor | Merja, Koivula | |
dc.contributor.author | Kamunen, Olli | |
dc.date.accessioned | 2022-05-13T09:25:05Z | |
dc.date.available | 2022-05-13T09:25:05Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81054 | |
dc.description.abstract | Tänä päivänä erilaiset teknologiset laitteet ja sovellukset, kuten
tietokoneet, tabletit, 3D- tulostus, sekä lisätty- ja virtuaalitodellisuus alkavat
olemaan osa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen oppimisympäristöä.
Virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä opetuskäytössä ei ole saatavilla paljon
tutkimustietoa, vaikka erilaiset teknologiset laitteet ovat yhä enemmän lasten
saatavilla. Etenkin virtuaalitodellisuudesta pienten lasten kanssa, keskittyen
lasten kokemuksiin ja toimijuuteen, on tehty vain vähän tutkimuksia.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä varhaiskasvatuksessa
olevat lapset ajattelevat virtuaalitodellisuudesta ja miten heidän toimijuuteensa
virtuaalitodellisuudessa ilmenee. Tutkimus on toteutettu laadullisena
tapaustutkimuksen ja tutkimusaineisto on kerätty yhdestä päiväkodista,
Kauniaisten kaupungista. Tutkimukseen osallistui kahdeksan, neljästä kuuteen
vuotiasta lasta kahdessa eri tutkimusryhmässä. Tutkimusaineisto koostui
videoiduista VR-pelitilanteista ja lasten haastatteluista. Tutkimusaineisto
analysoitiin huolellisesti datalähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että virtuaalimaailmassa pelaaminen oli
lapsista motivoivaa, hauskaa ja mukaansatempaavaa. Lapset oppivat toimimaan
virtuaalimaailmassa nopeasti, vaikka aikuisen valvonta ja apu oli tarpeen.
Toimijuus virtuaalitodellisuudessa ilmeni aktiivisena toimintana, ihmettelynä ja
tutkimisena sekä omatoimisuutena, mutta ei sosiaalisena vuorovaikutuksena.
Tulokset viittaavat siihen, että lasten asenteet virtuaalitodellisuuteen olivat
positiivisia. Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen osana varhaiskasvatuksen
pedagogista toimintaa vaatii silti lisää mahdollisuuksia, ja virtuaalitodellisuuden
opetuskäyttö lisää tutkimusta. | fi |
dc.description.abstract | Nowadays, technology such as computers, tablets, 3D printing, augmented
reality, and virtual reality are beginning to be included in primary and early
childhood education settings. Needed equipment are becoming more affordable
and reachable. However, there is not much research about the educational use of
Virtual Reality. Particularly, how young children experience virtual reality and
how they act remains under research.
This research aims to find out what children in the early childhood
education setting think about Virtual Reality, how their agency is formed, and
do they consider the VR experience a positive one. The data of this qualitative
case study data were collected in Finland, in one of the early childhood education
centers in Kauniainen. The participants, altogether, eight children from four to
six years old, attended a virtual game playing session in two separate groups.
The research data consisted of videotaped material of VR playing situations and
children´s interviews. The data were analyzed carefully through data-driven
content analysis.
Results show that playing in the virtual world was highly motivating, fun,
and engaging for the children. Children learned quickly to use VR glasses and
hand devices, although adult supervision and assistance was still needed.
Children's agency in VR was manifested through active action, exploration and
independency, but not through social interaction. Results suggest children's
attitudes toward VR game playing were positive. The pedagogical possibilities
of utilizing VR in early childhood education will need more opportunities and
educational use of VR calls for more research. | en |
dc.format.extent | 53 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | Children´s agency in the virtual reality | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205132696 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | virtuaalitodellisuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | leikkiminen | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | virtual reality | |
dc.subject.yso | early childhood education and care | |
dc.subject.yso | playing (children's games) | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |