Show simple item record

dc.contributor.advisorMerja, Koivula
dc.contributor.authorKamunen, Olli
dc.date.accessioned2022-05-13T09:25:05Z
dc.date.available2022-05-13T09:25:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81054
dc.description.abstractTänä päivänä erilaiset teknologiset laitteet ja sovellukset, kuten tietokoneet, tabletit, 3D- tulostus, sekä lisätty- ja virtuaalitodellisuus alkavat olemaan osa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen oppimisympäristöä. Virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä opetuskäytössä ei ole saatavilla paljon tutkimustietoa, vaikka erilaiset teknologiset laitteet ovat yhä enemmän lasten saatavilla. Etenkin virtuaalitodellisuudesta pienten lasten kanssa, keskittyen lasten kokemuksiin ja toimijuuteen, on tehty vain vähän tutkimuksia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä varhaiskasvatuksessa olevat lapset ajattelevat virtuaalitodellisuudesta ja miten heidän toimijuuteensa virtuaalitodellisuudessa ilmenee. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksen ja tutkimusaineisto on kerätty yhdestä päiväkodista, Kauniaisten kaupungista. Tutkimukseen osallistui kahdeksan, neljästä kuuteen vuotiasta lasta kahdessa eri tutkimusryhmässä. Tutkimusaineisto koostui videoiduista VR-pelitilanteista ja lasten haastatteluista. Tutkimusaineisto analysoitiin huolellisesti datalähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittavat, että virtuaalimaailmassa pelaaminen oli lapsista motivoivaa, hauskaa ja mukaansatempaavaa. Lapset oppivat toimimaan virtuaalimaailmassa nopeasti, vaikka aikuisen valvonta ja apu oli tarpeen. Toimijuus virtuaalitodellisuudessa ilmeni aktiivisena toimintana, ihmettelynä ja tutkimisena sekä omatoimisuutena, mutta ei sosiaalisena vuorovaikutuksena. Tulokset viittaavat siihen, että lasten asenteet virtuaalitodellisuuteen olivat positiivisia. Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen osana varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa vaatii silti lisää mahdollisuuksia, ja virtuaalitodellisuuden opetuskäyttö lisää tutkimusta.fi
dc.description.abstractNowadays, technology such as computers, tablets, 3D printing, augmented reality, and virtual reality are beginning to be included in primary and early childhood education settings. Needed equipment are becoming more affordable and reachable. However, there is not much research about the educational use of Virtual Reality. Particularly, how young children experience virtual reality and how they act remains under research. This research aims to find out what children in the early childhood education setting think about Virtual Reality, how their agency is formed, and do they consider the VR experience a positive one. The data of this qualitative case study data were collected in Finland, in one of the early childhood education centers in Kauniainen. The participants, altogether, eight children from four to six years old, attended a virtual game playing session in two separate groups. The research data consisted of videotaped material of VR playing situations and children´s interviews. The data were analyzed carefully through data-driven content analysis. Results show that playing in the virtual world was highly motivating, fun, and engaging for the children. Children learned quickly to use VR glasses and hand devices, although adult supervision and assistance was still needed. Children's agency in VR was manifested through active action, exploration and independency, but not through social interaction. Results suggest children's attitudes toward VR game playing were positive. The pedagogical possibilities of utilizing VR in early childhood education will need more opportunities and educational use of VR calls for more research.en
dc.format.extent53
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleChildren´s agency in the virtual reality
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205132696
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysovirtuaalitodellisuus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoleikkiminen
dc.subject.ysodigital games
dc.subject.ysovirtual reality
dc.subject.ysoearly childhood education and care
dc.subject.ysoplaying (children's games)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record