University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Children´s agency in the virtual reality

Thumbnail
View/Open
733.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kamunen, Olli
Date
2022
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tänä päivänä erilaiset teknologiset laitteet ja sovellukset, kuten tietokoneet, tabletit, 3D- tulostus, sekä lisätty- ja virtuaalitodellisuus alkavat olemaan osa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen oppimisympäristöä. Virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä opetuskäytössä ei ole saatavilla paljon tutkimustietoa, vaikka erilaiset teknologiset laitteet ovat yhä enemmän lasten saatavilla. Etenkin virtuaalitodellisuudesta pienten lasten kanssa, keskittyen lasten kokemuksiin ja toimijuuteen, on tehty vain vähän tutkimuksia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä varhaiskasvatuksessa olevat lapset ajattelevat virtuaalitodellisuudesta ja miten heidän toimijuuteensa virtuaalitodellisuudessa ilmenee. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksen ja tutkimusaineisto on kerätty yhdestä päiväkodista, Kauniaisten kaupungista. Tutkimukseen osallistui kahdeksan, neljästä kuuteen vuotiasta lasta kahdessa eri tutkimusryhmässä. Tutkimusaineisto koostui videoiduista VR-pelitilanteista ja lasten haastatteluista. Tutkimusaineisto analysoitiin huolellisesti datalähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittavat, että virtuaalimaailmassa pelaaminen oli lapsista motivoivaa, hauskaa ja mukaansatempaavaa. Lapset oppivat toimimaan virtuaalimaailmassa nopeasti, vaikka aikuisen valvonta ja apu oli tarpeen. Toimijuus virtuaalitodellisuudessa ilmeni aktiivisena toimintana, ihmettelynä ja tutkimisena sekä omatoimisuutena, mutta ei sosiaalisena vuorovaikutuksena. Tulokset viittaavat siihen, että lasten asenteet virtuaalitodellisuuteen olivat positiivisia. Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen osana varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa vaatii silti lisää mahdollisuuksia, ja virtuaalitodellisuuden opetuskäyttö lisää tutkimusta. ...
 
Nowadays, technology such as computers, tablets, 3D printing, augmented reality, and virtual reality are beginning to be included in primary and early childhood education settings. Needed equipment are becoming more affordable and reachable. However, there is not much research about the educational use of Virtual Reality. Particularly, how young children experience virtual reality and how they act remains under research. This research aims to find out what children in the early childhood education setting think about Virtual Reality, how their agency is formed, and do they consider the VR experience a positive one. The data of this qualitative case study data were collected in Finland, in one of the early childhood education centers in Kauniainen. The participants, altogether, eight children from four to six years old, attended a virtual game playing session in two separate groups. The research data consisted of videotaped material of VR playing situations and children´s interviews. The data were analyzed carefully through data-driven content analysis. Results show that playing in the virtual world was highly motivating, fun, and engaging for the children. Children learned quickly to use VR glasses and hand devices, although adult supervision and assistance was still needed. Children's agency in VR was manifested through active action, exploration and independency, but not through social interaction. Results suggest children's attitudes toward VR game playing were positive. The pedagogical possibilities of utilizing VR in early childhood education will need more opportunities and educational use of VR calls for more research. ...
 
Keywords
digitaaliset pelit virtuaalitodellisuus varhaiskasvatus leikkiminen digital games virtual reality early childhood education and care playing (children's games)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205132696

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27657]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Exploring music induced anxiety in virtual reality games : a literature review 

    Salmirinne, Santeri (2022)
    Pelimusiikin tutkimuksen kasvavalla kentällä, kuten musiikkitieteissä negatiivisten tunteiden tutkimusta on pitkään ylenkatsottu siitäkin huolimatta, että näillä negatiiviseksi miellettävillä tunteilla on suurikin rooli ...
  • Virtual Reality Arcades : A Study on Usage Habits with Emphasis on Digital Gaming 

    Kari, Tuomas (Springer, 2019)
    Virtual reality (VR) and VR gaming have seen substantial advancement during the recent years both in terms of technological development and the number of users. A notable rise has also occurred in the number of VR arcades. ...
  • The involvement of autistic children in early childhood education 

    Syrjämäki, Marja; Reunamo, Jyrki; Pesonen, Henri; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina (Routledge, 2023)
    Research on the involvement of autistic children in daily activities in inclusive early childhood education is scarce. In Finland, all children, including autistic children, under the age of seven (before basic education) ...
  • How to get things done in social virtual reality : A study of team cohesion in social virtual reality–enabled teams 

    Torro, Osku; Holopainen, Jani; Jalo, Henri; Pirkkalainen, Henri; Lähtevänoja, Antti (University of Hawaii at Manoa, 2022)
    Social virtual reality (SVR) enables teams to operate in a virtual environment that simulates and enhances real-world interactions. However, there is an absence of empirical analysis of how SVR can affect the performance ...
  • Design principles of virtual reality learning environments : virtual training of flight crew 

    Lyytinen, Jere (2020)
    Tämä suunnittelutieteellinen tutkimustyö keskittyy virtuaalitodellisuusteknologiaan ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Tämä tutkimustyö kiteyttää virtuaalitodellisuusteknologian konseptin ja ominaisuudet sekä esittelee ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre