Children´s agency in the virtual reality

Abstract
Tänä päivänä erilaiset teknologiset laitteet ja sovellukset, kuten tietokoneet, tabletit, 3D- tulostus, sekä lisätty- ja virtuaalitodellisuus alkavat olemaan osa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen oppimisympäristöä. Virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä opetuskäytössä ei ole saatavilla paljon tutkimustietoa, vaikka erilaiset teknologiset laitteet ovat yhä enemmän lasten saatavilla. Etenkin virtuaalitodellisuudesta pienten lasten kanssa, keskittyen lasten kokemuksiin ja toimijuuteen, on tehty vain vähän tutkimuksia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä varhaiskasvatuksessa olevat lapset ajattelevat virtuaalitodellisuudesta ja miten heidän toimijuuteensa virtuaalitodellisuudessa ilmenee. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksen ja tutkimusaineisto on kerätty yhdestä päiväkodista, Kauniaisten kaupungista. Tutkimukseen osallistui kahdeksan, neljästä kuuteen vuotiasta lasta kahdessa eri tutkimusryhmässä. Tutkimusaineisto koostui videoiduista VR-pelitilanteista ja lasten haastatteluista. Tutkimusaineisto analysoitiin huolellisesti datalähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittavat, että virtuaalimaailmassa pelaaminen oli lapsista motivoivaa, hauskaa ja mukaansatempaavaa. Lapset oppivat toimimaan virtuaalimaailmassa nopeasti, vaikka aikuisen valvonta ja apu oli tarpeen. Toimijuus virtuaalitodellisuudessa ilmeni aktiivisena toimintana, ihmettelynä ja tutkimisena sekä omatoimisuutena, mutta ei sosiaalisena vuorovaikutuksena. Tulokset viittaavat siihen, että lasten asenteet virtuaalitodellisuuteen olivat positiivisia. Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen osana varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa vaatii silti lisää mahdollisuuksia, ja virtuaalitodellisuuden opetuskäyttö lisää tutkimusta.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205132696Use this for linking
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share