Children´s agency in the virtual reality
Abstract
Tänä päivänä erilaiset teknologiset laitteet ja sovellukset, kuten
tietokoneet, tabletit, 3D- tulostus, sekä lisätty- ja virtuaalitodellisuus alkavat
olemaan osa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen oppimisympäristöä.
Virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä opetuskäytössä ei ole saatavilla paljon
tutkimustietoa, vaikka erilaiset teknologiset laitteet ovat yhä enemmän lasten
saatavilla. Etenkin virtuaalitodellisuudesta pienten lasten kanssa, keskittyen
lasten kokemuksiin ja toimijuuteen, on tehty vain vähän tutkimuksia.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä varhaiskasvatuksessa
olevat lapset ajattelevat virtuaalitodellisuudesta ja miten heidän toimijuuteensa
virtuaalitodellisuudessa ilmenee. Tutkimus on toteutettu laadullisena
tapaustutkimuksen ja tutkimusaineisto on kerätty yhdestä päiväkodista,
Kauniaisten kaupungista. Tutkimukseen osallistui kahdeksan, neljästä kuuteen
vuotiasta lasta kahdessa eri tutkimusryhmässä. Tutkimusaineisto koostui
videoiduista VR-pelitilanteista ja lasten haastatteluista. Tutkimusaineisto
analysoitiin huolellisesti datalähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että virtuaalimaailmassa pelaaminen oli
lapsista motivoivaa, hauskaa ja mukaansatempaavaa. Lapset oppivat toimimaan
virtuaalimaailmassa nopeasti, vaikka aikuisen valvonta ja apu oli tarpeen.
Toimijuus virtuaalitodellisuudessa ilmeni aktiivisena toimintana, ihmettelynä ja
tutkimisena sekä omatoimisuutena, mutta ei sosiaalisena vuorovaikutuksena.
Tulokset viittaavat siihen, että lasten asenteet virtuaalitodellisuuteen olivat
positiivisia. Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen osana varhaiskasvatuksen
pedagogista toimintaa vaatii silti lisää mahdollisuuksia, ja virtuaalitodellisuuden
opetuskäyttö lisää tutkimusta.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205132696Use this for linking
Language
English