Design principles of virtual reality learning environments : virtual training of flight crew
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä suunnittelutieteellinen tutkimustyö keskittyy virtuaalitodellisuusteknologiaan ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Tämä tutkimustyö kiteyttää virtuaalitodellisuusteknologian konseptin ja ominaisuudet sekä esittelee sellaiset ongelmatyypit, joihin virtuaalitodellisuusteknologia on sopiva ratkaisu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on, aiempaa kirjallisuutta tarkastelemalla, löytää virtuaalitodellisuudessa toistuvat piirteet sekä ominaisuudet, jotka vaikuttavat virtuaalisen oppimisympäristön onnistumiseen ja hahmotella ne virtuaalisen oppimisympäristön suunnitteluperiaatteiksi. Näitä hahmoteltuja suunnitteluperiaatteita tullaan lisäksi havainnollistamaan ja hyödyntämään Finnair Flight Academylle toteutettavan virtuaalisen oppimisympäristö ratkaisuartefaktin suunnitteluprosessissa, jonka päämääränä on ratkaista tai vähentää nykyisessä lentohenkilökuntakoulutuksessa esiintyviä ongelmia. Tämän tutkimustuloksen lopputuloksena hahmotellaan yhteensä kuusi virtuaalisen oppimisympäristön suunnitteluperiaatetta sekä yhteensä viisi virtuaalitodellisuus-skenaariosuunnitelmaa ratkaisuartefaktina Finnair Flight Academylle.
...
This design science research focuses on virtual reality technology and virtual reality learning environments. This research summarizes the concept and the features of virtual reality technology and demonstrates the types of problems for which the virtual reality technology is an appropriate solution. The purpose of this research is to review the past literature in order to discover the recurring features of virtual reality and the features that affect the success of a virtual reality learning environment and characterize them as the design principles of a virtual reality learning environment. Furthermore, these characterized design principles will be demonstrated and utilized in the design process of a virtual reality
learning environment artifact to Finnair Flight Academy that aims to solve or mitigate the existing problems in their current flight crew training. As a result of this research, a total of six design principles of virtual reality learning environment are characterized and total of five virtual reality scenario blueprints are designed as a solution artifact for Finnair Flight Academy.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29613]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Enabling Sociability When Using Virtual Reality Applications : A Design Science Research Approach
Holopainen, Jani; Mattila, Osmo; Parviainen, Petri; Pöyry, Essi; Tuunanen, Tuure (University of Hawai'i at Manoa, 2019)Immersive virtual reality applications aim at providing an all-encompassing spatial experience where a user can feel like being in another world or dimension. The systems are inherently designed for individual use as ... -
Design Principles for Virtual Reality Applications Used in Collaborative Service Encounters
Pöyry, Essi; Holopainen, Jani; Parvinen, Petri; Mattila, Osmo; Tuunanen, Tuure (SAGE Publications, 2024)Immersive technologies like virtual reality (VR) provide new opportunities to augment service encounters by supporting customer–service agent collaboration and problem-solving. Guided by the value cocreation and service ... -
Immersive Virtual Reality Education Application : Four Development Iterations along Design Science Research Methodology
Holopainen, Jani; Lähtevänoja, Antti; Tuunanen, Tuure (University of Hawaii at Manoa, 2022)This study introduces a research and development process of an immersive Virtual Reality (VR) education application. Altogether four application development iterations are showcased along the Design Science Research ... -
Sociability in Virtual Reality : Evaluations of Three Iterative Application Versions along a Design Science Research Process
Holopainen, Jani; Mattila, Osmo; Parvinen, Petri; Pöyry, Essi; Tuunanen, Tuure (Association for Computing Machinery (ACM), 2021)This study investigates sociability in the context of immersive Virtual Reality (VR). A Design Science Research process was applied, and three iterative development versions of a VR application were studied. Sociability ... -
Journalism in virtual reality : opportunities and future research challenges
Sirkkunen, Esa; Väätäjä, Heli; Uskali, Turo; Rezaei, Parisa Pour (Association for Computing Machinery (ACM), 2016)This paper presents a state-of-the-art overview on journalism and its opportunities and challenges in virtual reality. First we take a look at what kind of real-life journalistic experiments there have been made in this ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.