Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPalomäki, Sanna
dc.contributor.advisorLauritsalo, Kirsti
dc.contributor.authorKukkonen, Tuuli
dc.date.accessioned2022-05-12T06:07:25Z
dc.date.available2022-05-12T06:07:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81022
dc.description.abstractTämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tarkastella palautteenannon merkitystä koulun liikuntatunneilla. Tutkielmalle perustan loivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, motorista oppimista käsittelevä kirjallisuus sekä liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan kirjallisuus. Tukena hyödynnettiin myös aihealueen tutkimusartikkeleita palautteen eri näkökulmia huomioiden. Tavoitteena oli selvittää, millaista palautetta opettajat liikuntatunneilla antavat sekä millaisia kokemuksia oppilailla saadusta palautteesta on. Palautteen tarkoituksena on antaa oppijoille tietoa heidän suorituksistaan ja siten edistää oppimista. Palautteenantoa voidaan hyödyntää osana arviointia sekä apuna liikuntakasvatuksen tavoitteiden, kuten liikkumaan motivoitumisen saavuttamisessa. Lisäksi palautteenanto on keino tunnin tehtävien tavoitteissa onnistumiseen ja työrauhan ylläpitämiseen. Palautetta voidaan jakaa ulkoiseen sekä sisäiseen eli aistijärjestelmien tuottamaan palautteeseen. Ulkoisella palautteella voidaan ajatella olevan kaksi päätehtävää, joista toinen liittyy oppimiseen ja toinen aktiivisuuden ylläpitämiseen. Ulkoista palautetta voidaan jakaa edelleen luokkiin tai sitä voidaan tarkastella suorituksen tai lopputuloksen perusteella. Opettajien antaman palautteen on havaittu usein olevan sanallista, yleistä ja positiivista palautetta. Palautteen antamiseen voi vaikuttaa useampi tekijä, kuten esimerkiksi opettajan ja oppilaiden sukupuoli, liikuntatehtävä, oppilaan ikä ja kehitystaso sekä opettajan ammattitaito. Myös siihen, miten palaute koetaan tai sitä hyödynnetään, voi vaikuttaa useampi tekijä, sillä osassa tutkimuksissa on havaittu palautteen edistävän oppimista, kun taas osassa palaute ei ole merkittävästi edistänyt oppimista. Palautteen on havaittu vaikuttavan myös motivaatioon ja motivoituneiden oppilaiden on taas havaittu oppineen paremmin. Palautteen saaminen on siis tärkeää niin oppimisen kuin motivaation näkökulmista. Tutkielma tuo esille palautteenannon laajan ja monipuolisen merkityksen liikunnanopetuksessa. Tulevaisuudessa voitaisiin keskittyä tutkimaan tarkemmin erilaisten palautteenantotapojen vaikutuksia sekä eroja yksilöjen, liikuntalajien ja vuorovaikutussuhteiden välillä.fi
dc.format.extent31
dc.language.isofi
dc.subject.otherpalautteenanto
dc.subject.otherliikunnanopetus
dc.titlePalautteenannon merkitys liikuntatunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205122668
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokoululiikunta


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot