dc.contributor.advisor | Palomäki, Sanna | |
dc.contributor.advisor | Lauritsalo, Kirsti | |
dc.contributor.author | Kukkonen, Tuuli | |
dc.date.accessioned | 2022-05-12T06:07:25Z | |
dc.date.available | 2022-05-12T06:07:25Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81022 | |
dc.description.abstract | Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tarkastella palautteenannon merkitystä koulun liikuntatunneilla. Tutkielmalle perustan loivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, motorista oppimista käsittelevä kirjallisuus sekä liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan kirjallisuus. Tukena hyödynnettiin myös aihealueen tutkimusartikkeleita palautteen eri näkökulmia huomioiden. Tavoitteena oli selvittää, millaista palautetta opettajat liikuntatunneilla antavat sekä millaisia kokemuksia oppilailla saadusta palautteesta on.
Palautteen tarkoituksena on antaa oppijoille tietoa heidän suorituksistaan ja siten edistää oppimista. Palautteenantoa voidaan hyödyntää osana arviointia sekä apuna liikuntakasvatuksen tavoitteiden, kuten liikkumaan motivoitumisen saavuttamisessa. Lisäksi palautteenanto on keino tunnin tehtävien tavoitteissa onnistumiseen ja työrauhan ylläpitämiseen. Palautetta voidaan jakaa ulkoiseen sekä sisäiseen eli aistijärjestelmien tuottamaan palautteeseen. Ulkoisella palautteella voidaan ajatella olevan kaksi päätehtävää, joista toinen liittyy oppimiseen ja toinen aktiivisuuden ylläpitämiseen. Ulkoista palautetta voidaan jakaa edelleen luokkiin tai sitä voidaan tarkastella suorituksen tai lopputuloksen perusteella. Opettajien antaman palautteen on havaittu usein olevan sanallista, yleistä ja positiivista palautetta. Palautteen antamiseen voi vaikuttaa useampi tekijä, kuten esimerkiksi opettajan ja oppilaiden sukupuoli, liikuntatehtävä, oppilaan ikä ja kehitystaso sekä opettajan ammattitaito. Myös siihen, miten palaute koetaan tai sitä hyödynnetään, voi vaikuttaa useampi tekijä, sillä osassa tutkimuksissa on havaittu palautteen edistävän oppimista, kun taas osassa palaute ei ole merkittävästi edistänyt oppimista. Palautteen on havaittu vaikuttavan myös motivaatioon ja motivoituneiden oppilaiden on taas havaittu oppineen paremmin. Palautteen saaminen on siis tärkeää niin oppimisen kuin motivaation näkökulmista.
Tutkielma tuo esille palautteenannon laajan ja monipuolisen merkityksen liikunnanopetuksessa. Tulevaisuudessa voitaisiin keskittyä tutkimaan tarkemmin erilaisten palautteenantotapojen vaikutuksia sekä eroja yksilöjen, liikuntalajien ja vuorovaikutussuhteiden välillä. | fi |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | palautteenanto | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.title | Palautteenannon merkitys liikuntatunneilla | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205122668 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | palaute | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |