Psykologisiin tutkimuksiin liittyvän palautteenannon yksilöllistämiseen ja yhteistyöhön perustuvat käytännöt : tapaustutkimus terapeuttisen arvioinnin osatekijöiden esiintymisestä mallia eri tavoin tuntevien psykologien palautteenannoissa
Tekijät
Päivämäärä
2012Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tapaustutkimus toteutettiin osana Psykologisten tutkimusten palautekeskustelujen vuorovaikutus –
tutkimusprojektia. Tutkimuksen tavoitteena oli sisällönanalyysiä soveltamalla paikantaa arvioinnin
yksilöllistämiseen ja yhteistyöhön perustuvia sisältöjä kolmen psykologin palautteenannosta kun
psykologien testauksiin liittyvästä orientaatiosta ei ollut tietoa ennakkoon. Tarkastelu toteutettiin
Stephen Finnin ynnä muiden kehittämää terapeuttista arviointia vasten. Mallin mukaista palautetta
jäsentävät käytännöt ja periaatteet koottiin analysointityökaluksi, jonka avulla litteroitu aineisto
koodattiin. Aineisto sisälsi myös psykologien kokemuksia kartoittavat kyselyvastaukset ja istuntoja
koskevat asiakaspalautteet. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia terapeuttisen arvioinnin piirteitä
palautteista on löydettävissä, ja miten sisällöt painottuvat mallia eri tavoin tuntevien psykologien
työskentelyssä. Mahdollisina vaikuttavina tekijöinä huomioitiin myös asiakkaan rooli ja psykologin
työnkuva. Oletuksena oli, että terapeuttisen arvioinnin osatekijöitä löytyy kaikista istunnoista, mutta
enemmän malliin perehtyneemmän psykologin palautteesta. Tutkimuksessa kysyttiin, mitkä sisällöt
esiintyvät palautteissa ”spontaanimmin”, ja millaisia sisältöjä malliin perehtyminen mahdollisesti
vahvistaa? Millaisena asiakkaan rooli näyttäytyy palautesisältöjen jäsentymisessä, ja miten istuntoja
arvioidaan asiakaspalautteissa? Terapeuttisen arvioinnin sisältöjä löytyi kaikista palauteistunnoista.
Tässä aineistossa psykologin keskusteluhoitoihin suuntautuva työote näytti terapeuttisen arvioinnin
tuntemisen ja soveltamisen ohella lisäävän paikannettuja sisältöjä. Malliin liittyvä osaaminen lisäsi
erityisesti asiakkaan omien tutkimuskysymysten huomioimista, vastavuoroisuuteen motivointia ja
löydösten laaja-alaista, empaattista ja avointa tulkintaa. Mallin hyödyntämiseen tuli myös palautetta
jäsentävää järjestelmällisyyttä. Testaus- ja arviointyöhön suuntautuminen lisäsi sen sijaan palautteen
selkeyttä ja ratkaisukeskeisyyttä. Myös asiakkaan aktiivisuus keskusteluun hakeutumisessa tuki
paikoin terapeuttisen arvioinnin mukaisten palautesisältöjen muotoutumista. Asiakaspalautteissa
terapeuttisen arvioinnin mukaisiin sisältöihin liitettiin myönteisiä ajatuksia. Tutkimus antaa tietoa
siitä, minkälaisia yksilöllistettyjä yhteistyöhön perustuvia käytäntöjä psykologit testipalautteissaan
soveltavat, ja miten ammatillinen orientaatio voi näkyä palautteessa. Lisäksi havainnollistetaan,
miten osaamista sovitetaan käytäntöön hektisessä sairaalaympäristössä, ja missä on mahdollisia
kehittämisen paikkoja. Palautetutkimus tukee palautteenantoon liittyvän osaamisen kehittämistä ja
kannustaa vastavuoroisuuden, asiakaslähtöisyyden ja moniäänisyyden laajempaan huomioimiseen
myös testimenetelmiin tutustuttavassa koulutuksessa. Psykologisten arviointien monipuolisempi
hyödyntäminen tukee paitsi asiakasta myös testien arvoa eri yhteyksissä.
...
Muu nimeke
Tapaustutkimus terapeuttisen arvioinnin osatekijöiden esiintymisestä mallia eri tavoin tuntevien psykologien palautteenannoissaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Palautteenannon tavat ja vuorovaikutus psykologisen tutkimuksen palautekeskustelussa : keskustelunanalyyttinen tutkimus
Lejon, Maarit; Vieno, Siru (2012)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin psykologisten tutkimusten palautekeskustelujen vuorovaikutuksen rakentumista psykologin ja potilaan välillä. Tutkimuksessa keskityttiin siihen, miten psykologin tapa antaa ... -
Lapsen huomioiminen psykologisen tutkimuksen palautekeskustelussa
Mehto, Outi; Vuori-Stenroth, Elisa (2014) -
Palautteenannon merkitys liikuntatunneilla
Kukkonen, Tuuli (2022)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tarkastella palautteenannon merkitystä koulun liikuntatunneilla. Tutkielmalle perustan loivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, motorista oppimista käsittelevä ... -
Koulupsykologien psykologisen työstä irrottautumisen yhteydet unen laatuun ja palautumisen kokemukseen päiväkirjatutkimuksen valossa
Saarelainen, Suvi (2015)Tutkimuksessa selvitettiin koulupsykologien viikonlopun aikaisen psykologisen työstä irrottautumisen yhteyksiä unen laatuun ja palautumisen kokemukseen. Lisäksi tutkittiin eroavatko koulupsykologien psykologinen työstä ... -
Yhdeksäsluokkalaisten psykologisen joustavuuden ja urasuunnitteluun liittyvän minäpystyvyyden tukeminen Nuorten KOMPASSI -mobiili-intervention avulla
Kallio, Satu; Saarnio, Iris (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, lisääkö hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten KOMPASSI -mobiili-interventio siihen osallistuneiden yhdeksäsluokkalaisten nuorten psykologista joustavuutta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.