University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Asiakirjasta käytäntöön : opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa

Thumbnail
View/Open
894.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sjöblom, Sinitta |
Viljanen, Reetta
Date
2022
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää esiopetuksen opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa. Tutkimuksessa tuotiin esiin, miten esiopetuksen opettajat kuvailivat käytännön tukitoimia, ja mitkä asiat opettajat kokivat edistävinä ja mitkä asiat hankaloittavina tuen toteutumiselle. Tutkimuksen teoriatausta esittelee suomalaista esiopetusta ja siihen liittyvää lainsäädäntöä sekä tuen toteuttamiseen liittyviä käsitteitä kolmiportaisen tuen määrittelystä pedagogisiin ratkaisuihin. Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisella lähestymistavalla verkkovälitteisellä lomakehaastattelulla, johon pyydettiin osallistujia sosiaalisen median kautta noin kahden viikon ajan. Lomakehaastattelun kysymysten avoimiin vastauksiin vastasi 40 esiopetuksen opettajaa anonyymisti. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen mukaan tuki toteutuu esiopetuksessa moninaisesti, ja tuen toteutumisen osa-alueita ovat asiakirjan laatiminen, vastuunjako, tiimi- ja yhteistyö, monenlaiset tukitoimet sekä toimintaympäristö. Tuen toteutumiselle merkityksellisiä ovat resurssit, opettajien osaaminen ja jaksaminen, lasten yksilölliset tuen tarpeet, tukitoimien riittävyys ja lapsiryhmän koko. Tutkimuksen perusteella riittämätön henkilöstö- ja aikaresurssi, suuret lapsiryhmät sekä lapsen yksilöllisen tuen tarve ovat tuen toteutumista eniten hankaloittavat asiat. Esiopetuksen kolmiportaisen tuen tasapuolisen ja todellisen asiakirjasta käytäntöön siirtyvän toteuttamisen edistämiseksi resurssit ja lapsiryhmien muodostaminen tulisi huomioida tarkemmin sekä kunnallisesti että valtakunnallisesti. ...
Keywords
varhaiserityispedagogiikka esiopetus varhaiskasvatus kolmiportainen tuki tukeminen tukimuodot erityispedagogiikka opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205102608

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23922]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan 

    Vanhanen, Vilma; Savinainen, Ella (2021)
    Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa ...
  • Opettajien kokemuksia kolmiportaisen tuen toteutumisesta perusopetuksen alaluokilla 

    Malkamäki, Riikka; Pinola, Minna (2013)
  • "Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta 

    Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2022)
    Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat ...
  • Tehostettu ja erityinen tuki etäopetuksena poikkeuskeväänä 2020 – haasteet ja mahdollisuudet 

    Kinnunen, Julia (2021)
    Keväällä 2020 Suomessa elettiin hyvin poikkeuksellista aikaa koronaviruspandemian vuoksi. Pandemiatilanteen rauhoittamiseksi yhteiskuntaan asetettiin monenlaisia rajoituksia. Rajoitusten myötä kouluissa siirryttiin ...
  • Luokanopettajien ja rehtoreiden käsityksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta ja vaikutuksista 

    Flink, Leena; Poropudas, Tanja (2013)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre