Digitarinoita : mitä on koulutusteknologiapuhe ja miksi siihen tulee suhtautua epäillen
Mertala, P. (2022). Digitarinoita : mitä on koulutusteknologiapuhe ja miksi siihen tulee suhtautua epäillen. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13(3). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2022/digitarinoita-mita-on-koulutusteknologiapuhe-ja-miksi-siihen-tulee-suhtautua-epaillen
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2022Copyright
© Kirjoittaja, 2022
Teknologialla on teknisen olemuksensa lisäksi myös kielellinen ulottuvuus, mutta näiden kahden välillä ei välttämättä vallitse juuri minkäänlaista vastaavuussuhdetta. Tästä syystä on tärkeää kyetä erottamaan teknologian realistiset mahdollisuudet koulutusteknologiapuheen maalaamista fantasioista. Tämä artikkeli auttaa lukijaa koulutusteknologiapuheen tunnistamisessa ja kriittisessä tarkastelussa esittelemällä sen kolme tyypillistä olomuotoa; tekno-optimismin, teknosolutionismin ja teknodeterminismin.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2022/digitarinoita-mita-on-koulutusteknologiapuhe-ja-miksi-siihen-tulee-suhtautua-epaillenPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/119023595
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ... -
Learning Outcomes in HMD-VR : a Literature Review
Lähtevänoja, Antti; Vesisenaho, Mikko; Vasalampi, Kati; Holopainen, Jani; Häkkinen, Päivi (OsloMet - Oslo Metropolitan University, 2022)While the educational technology has developed to the point that Extended Reality (XR), including immersive Virtual Reality (VR) can be used in education, the learning outcomes of these technologies in the large scale is ... -
Mobiiliteknologian käytön ja käyttöönoton ongelmia vieraiden kielten opetuksessa
Silla, Arto (2015)Mobiililaitteiden opetuskäytön suosio on kasvanut viime vuosina Suomessa, ja useat tutkimukset osoittavatkin mobiililaitteiden opetuskäytöllä olevan useita hyötyjä, etenkin vieraiden kielten opetuksessa. Mobiililaitteiden ... -
Suomalaisten ja saamelaisten kategorisointi ja siihen kytkeytyvät diskurssit Réginald Outhier’n matkapäiväkirjassa Journal d’un voyage au Nord en 1736 & 1737
Kivi, Rami (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia suomalaisten sekä saamelaisten kategorisointia sekä kategorioihin kytkeytyviä diskursseja ranskalaisen astemittausretkikunnan jäsenen Réginald Outhier’n päiväkirjassa Journal ... -
Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena
Sipola, Antti (2016)Pedagogisessa keskustelussa on viime aikoina noussut esille kysymys siitä, miten oppilaiden tieto- ja viestintäteknologisia taitoja voidaan kehittää. Uudistuneessa opetussuunnitelmassa tieto- ja viestintäteknologian ...