Toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen näkökulmasta
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaista toimijuutta lukion opetussuunnitelman perusteissa rakennetaan opinto-ohjauksen näkökulmasta. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska opiskelijoiden toimijuutta ei juurikaan ollut tutkittu lukion ja opetussuunnitelmien konteksteissa. Aihe oli ajankohtainen, koska voimassa oleva lukion opetussuunnitelma otettiin käyttöön syksyllä 2021. Toimijuuden edistäminen on tärkeää nyky-yhteiskunnissa, joissa yksilöjen ura- ja koulutuspolut eivät rakennu enää lineaarisesti, vaan vaativat usein itseohjautuvaa valintojen tekemistä läpi elämän. Siksi yksilöt tarvitsevat yhä enemmän ohjausta, jossa toimijuutta voidaan edistää ja auttaa yksilöitä reflektoimaan toimintaansa omissa elämänkuluissaan yhteiskunnallisissa konteksteissa.
Tutkimusaineistona oli Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019-dokumentti, jota lähestyttiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä, tarkemmin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tieteenfilosofisesti tutkimus perustui konstruktivismiin. Aineiston analyysi tehtiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina saatiin, että toimijuus rakentuu lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen kontekstissa institutionaalisesti ja yksilöllisesti. Institutionaalisella toimijuudella tarkoitettiin institutionaalisissa konteksteissa rakentuvaa toimijuutta, joka kehittyy reflektoivan työskentelyn kautta institutionaalisissa jatkumoissa yksilön elämässä. Yksilöllinen toimijuus viittasi yksilön tietoisiin koulutus- ja urapolkuja koskeviin valintoihin sekä osaamisen täydentämiseen niiden varrella.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Jämijärven peruskoulun 7-9 luokkien ohjaussuunnitelma : Jämijärven peruskoulun 7-9 luokkien opinto-ohjauksen uuden opetussuunnitelman laatiminen
Jokela, Katariina (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Oulunsalon lukion ura- ja jatko-opintojen ohjauksen suunnitelma osana uuden opetussuunnitelman ohjausta
Oinas, Tapio (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007) -
Ohjauksen toimintakulttuurin muutos alueellisessa yhteistyössä : oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishankkeen raportti
Karjalainen, Merja; Kasurinen, Helena (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006)Opetushallitus käynnisti syksyllä 2003 oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishankkeen, jonka toiminta jatkuu vuoden 2007 loppuun. Opetusministeriö rahoittaa hanketta, joka on myös osa työministeriön työllisyyden ... -
Toisen asteen opiskelijat pääosin tyytyväisiä opinto-ohjauksen saatavuuteen ja riittävyyteen
Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) on selvittänyt OKM:n toimeksiannosta lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjauksen määrällistä saatavuutta ja riittävyyttä sekä resursoinnin keskeisiä ... -
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ...