Toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaista toimijuutta lukion opetussuunnitelman perusteissa rakennetaan opinto-ohjauksen näkökulmasta. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska opiskelijoiden toimijuutta ei juurikaan ollut tutkittu lukion ja opetussuunnitelmien konteksteissa. Aihe oli ajankohtainen, koska voimassa oleva lukion opetussuunnitelma otettiin käyttöön syksyllä 2021. Toimijuuden edistäminen on tärkeää nyky-yhteiskunnissa, joissa yksilöjen ura- ja koulutuspolut eivät rakennu enää lineaarisesti, vaan vaativat usein itseohjautuvaa valintojen tekemistä läpi elämän. Siksi yksilöt tarvitsevat yhä enemmän ohjausta, jossa toimijuutta voidaan edistää ja auttaa yksilöitä reflektoimaan toimintaansa omissa elämänkuluissaan yhteiskunnallisissa konteksteissa.
Tutkimusaineistona oli Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019-dokumentti, jota lähestyttiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä, tarkemmin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tieteenfilosofisesti tutkimus perustui konstruktivismiin. Aineiston analyysi tehtiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina saatiin, että toimijuus rakentuu lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen kontekstissa institutionaalisesti ja yksilöllisesti. Institutionaalisella toimijuudella tarkoitettiin institutionaalisissa konteksteissa rakentuvaa toimijuutta, joka kehittyy reflektoivan työskentelyn kautta institutionaalisissa jatkumoissa yksilön elämässä. Yksilöllinen toimijuus viittasi yksilön tietoisiin koulutus- ja urapolkuja koskeviin valintoihin sekä osaamisen täydentämiseen niiden varrella.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jämijärven peruskoulun 7-9 luokkien ohjaussuunnitelma : Jämijärven peruskoulun 7-9 luokkien opinto-ohjauksen uuden opetussuunnitelman laatiminen
Jokela, Katariina (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Oulunsalon lukion ura- ja jatko-opintojen ohjauksen suunnitelma osana uuden opetussuunnitelman ohjausta
Oinas, Tapio (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007) -
Ohjauksen toimintakulttuurin muutos alueellisessa yhteistyössä : oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishankkeen raportti
Karjalainen, Merja; Kasurinen, Helena (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006)Opetushallitus käynnisti syksyllä 2003 oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishankkeen, jonka toiminta jatkuu vuoden 2007 loppuun. Opetusministeriö rahoittaa hanketta, joka on myös osa työministeriön työllisyyden ... -
Toisen asteen opiskelijat pääosin tyytyväisiä opinto-ohjauksen saatavuuteen ja riittävyyteen
Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) on selvittänyt OKM:n toimeksiannosta lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjauksen määrällistä saatavuutta ja riittävyyttä sekä resursoinnin keskeisiä ... -
Opinto-ohjauksen merkitys yhdeksäsluokkalaisten jatkovalinnalle
Heinonen, Minna (2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.