dc.contributor.advisor | Eerola, Petteri | |
dc.contributor.author | Mustajärvi, Samuel | |
dc.date.accessioned | 2022-05-04T05:04:23Z | |
dc.date.available | 2022-05-04T05:04:23Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80876 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, minkälaista toimijuutta lukion opetussuunnitelman perusteissa rakennetaan opinto-ohjauksen näkökulmasta. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska opiskelijoiden toimijuutta ei juurikaan ollut tutkittu lukion ja opetussuunnitelmien konteksteissa. Aihe oli ajankohtainen, koska voimassa oleva lukion opetussuunnitelma otettiin käyttöön syksyllä 2021. Toimijuuden edistäminen on tärkeää nyky-yhteiskunnissa, joissa yksilöjen ura- ja koulutuspolut eivät rakennu enää lineaarisesti, vaan vaativat usein itseohjautuvaa valintojen tekemistä läpi elämän. Siksi yksilöt tarvitsevat yhä enemmän ohjausta, jossa toimijuutta voidaan edistää ja auttaa yksilöitä reflektoimaan toimintaansa omissa elämänkuluissaan yhteiskunnallisissa konteksteissa.
Tutkimusaineistona oli Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019-dokumentti, jota lähestyttiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä, tarkemmin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tieteenfilosofisesti tutkimus perustui konstruktivismiin. Aineiston analyysi tehtiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina saatiin, että toimijuus rakentuu lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen kontekstissa institutionaalisesti ja yksilöllisesti. Institutionaalisella toimijuudella tarkoitettiin institutionaalisissa konteksteissa rakentuvaa toimijuutta, joka kehittyy reflektoivan työskentelyn kautta institutionaalisissa jatkumoissa yksilön elämässä. Yksilöllinen toimijuus viittasi yksilön tietoisiin koulutus- ja urapolkuja koskeviin valintoihin sekä osaamisen täydentämiseen niiden varrella. | fi |
dc.format.extent | 38 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Toimijuuden rakentuminen lukion opetussuunnitelman perusteissa opinto-ohjauksen näkökulmasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205042539 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |