Ohjauksen toimintakulttuurin muutos alueellisessa yhteistyössä : oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishankkeen raportti
Julkaistu sarjassa
Tutkimusselosteita / Koulutuksen tutkimuslaitosPäivämäärä
2006Opetushallitus käynnisti syksyllä 2003 oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishankkeen,
jonka toiminta jatkuu vuoden 2007 loppuun. Opetusministeriö rahoittaa hanketta,
joka on myös osa työministeriön työllisyyden politiikkaohjelmaa. Koulutuksen
ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa vuosille 2003–2008 opetusministeriö on
nostanut ohjauspalvelut yhdeksi keskeiseksi kehittämiskohteeksi. Nykyisen hallituksen
työllisyyden politiikkaohjelmassa on nuorten ohjauspalveluiden kehittämistä korostettu
aiempaa enemmän.
Myös ohjauksen arvioinnit ovat asettaneet ohjauspalvelujen kehittämiselle haasteita.
OECD:n ohjaustoimintaa arvioineen projektin tulosten mukaan hyvin toimivat tiedotus-,
neuvonta- ja ohjauspalvelut ovat elintärkeitä koulutusjärjestelmälle ja työmarkkinoille.
Opetushallituksen vuonna 2002 toteuttamassa opinto-ohjauksen arviointiprojektissa
tuli esille, että ohjauksen saatavuudessa on suuria eroja. Erityisesti siirtymävaihe
perusopetuksesta toiselle asteelle osoittautui arvioinnissa ongelmakohdaksi.
Ohjauksen kehittämishankkeen tavoitteena on alueellisen ja seutukunnallisen eri
hallinnonalojen välisen moniammatillisen yhteistyön edistäminen. Ennaltaehkäisevää
toimintaa tehostetaan, jotta varhainen tunnistaminen ja puuttuminen toteutuvat
ja opintojen keskeytymiset vähenevät. Hankkeen tavoitteena on kehittää opintopolun nivelvaiheiden ohjausta ja seurantajärjestelmiä. Oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishanke
on toteutettu seutukunnallisina projektina. Näitä aluehankkeita on ollut
yhteenä 48 eri puolella Suomea. Tässä raportissa kuvataan näissä eri aluehankkeissa
tehtyä kehittämistyötä. Aineisto on kerätty vuoden 2006 alussa kyselylomakkeella.
Kaikissa aluehankkeissa oli kehitetty alueellista, seutukunnallista sekä eri hallinnonalojen
välistä moniammatillista yhteistyötä. Oppilashuoltoa oli tehostettu ja
kehitetty. Varhainen tunnistaminen ja puuttuminen ovat olleet esillä alueellissa koulutustilaisuuksissa.
Opintojen keskeyttämisen vähentämiseen, opintopolun sujuvuuteen
nivelvaiheissa ja seurantajärjestelmien kehittämiseen oli aluehankkeissa löydetty hyviä
toimintamalleja. Ohjauksen laatukriteerien sekä palaute- ja arviointijärjestelmien kehittäminen
vaatii panostamista jatkossa.
...
Julkaisija
Koulutuksen tutkimuslaitosISBN
951-39-2465-3ISSN Hae Julkaisufoorumista
1456-5153Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusselosteita [38]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ohjauksen alueellisen verkoston kehittäminen : poikkihallinnollinen ja moniammatillinen yhteistyö voimavarana
Nykänen, Seija; Karjalainen, Merja; Vuorinen, Raimo; Pöyliö, Leila (Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto, 2007)si ohjauksen palvelujen tuottamisessa tarvitaan verkostoa? Mitkä ovat alueellisen ohjausyhteistyön vahvuudet ja kehittämistarpeet? Miten ohjauksen yhteistyökumppanit kuvaavat moniammatillista ja poikkihallinnollista työtä? ... -
Toisen asteen opiskelijat pääosin tyytyväisiä opinto-ohjauksen saatavuuteen ja riittävyyteen
Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) on selvittänyt OKM:n toimeksiannosta lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjauksen määrällistä saatavuutta ja riittävyyttä sekä resursoinnin keskeisiä ... -
Opinto-ohjauksen diskurssit Ylen uutisartikkeleissa 2019-2022
Teikari, Henna (2023)Tutkielmani tavoitteena on selvittää, millaista kuvaa opinto-ohjauksesta luodaan Ylen verkkosivujen uutisartikkeleissa. Koulutuspoliittisista uudistuksista on viime vuosina uutisoitu paljon, mikä on lisännyt opinto-ohjaukseen ... -
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001) -
Elinikäisen ohjauksen kaksi vuosikymmentä ja ohjauksen tulevaisuus
Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2022)Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksella juhlistettiin KT Raimo Vuorisen uraa ja eläköitymistä ”Elinikäisen ohjauksen kaksi vuosikymmentä ja ohjauksen tulevaisuus” -seminaarilla 9. kesäkuuta 2022. Vuorisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.