Literacy instruction and reading performance in first grade classrooms
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
The aim of the present dissertation was to examine the associations between observed literacy instruction and students’ reading performance at the classroom level during the first school year. The data focusing on the first grade autumn and spring were drawn from two longitudinal studies conducted in Finland and one conducted in Estonia. The three sub-studies used data from audio or video recorded literacy lessons (sub-study 1: nFIN = 12, nEST = 21; sub-study 2: n = 35; sub-study 3: n = 30), and assessments of reading performance (word reading skills, and reading comprehension; sub-study 1: nFIN = 154, nEST = 415; sub-study 2: n = 616; sub-study 3: n = 537). Literacy instruction activities were coded for instructional attention management (i.e., who is responsible for directing students’ attention to the task: the teacher during whole group work vs. students during independent work) and content of literacy activities utilising an adapted version of the Individualizing Student Instruction (ISI) observation system. The data were analysed using multilevel modelling. The results showed, first, that the emphases in the contents of the activities shifted during the first grade. Second, students’ word reading skills at the classroom level were associated with the allocation of lesson time to different literacy instruction activities in both the autumn and spring terms. Third, different literacy instruction activities were found to be associated with average word reading skills and reading comprehension in classrooms. Overall, the findings contribute to the understanding of classroom-level associations between literacy instruction and literacy learning in first grade. The findings highlight the need to consider the effects of the classroom-level skills of students on teachers’ practices when supporting students’ learning to read. Keywords: literacy instruction, classroom observations, reading performance, reading accuracy, reading fluency, reading comprehension, first grade
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9126-5ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Ruotsalainen, J., Soodla, P., Räikkönen, E., Poikkeus, A.-M., Kikas, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Literacy instruction activities and their associations with first graders’ reading performance in two transparent orthographies. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 52(1), 92-109. DOI: 10.1080/03057925.2020.1742093. JYX: URN:NBN:fi:jyu-202005073097
- Artikkeli II: Ruotsalainen, J., Pakarinen, E., Poikkeus, A., & Lerkkanen, M. (2022). Literacy instruction in first grade : classroom‐level associations between reading skills and literacy instruction activities. Journal of Research in Reading, 45(1), 83-99. DOI: 10.1111/1467-9817.12384
- Artikkeli III: Ruotsalainen, J., Pakarinen, E., Poikkeus, A.-M., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Associations between students’ reading performance and literacy instruction in first grade: A cross-lagged study. Manuscript in review.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [870]
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teacher authority in the classroom : views of Finnish basic school English teachers and classroom teachers
Räsänen, Janne (2021)Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten peruskoulun opettajien suhtautumista opettajan auktoriteettiin, sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opettajan auktoriteetin on perinteisesti nähty tarkoittavan opettajan valtaa ... -
Improving students’ critical reading and multiliteracy skills : a material package
Pyöriä, Joni (2020)Uudet lukion opetussuunnitelman perusteet julkaistiin syksyllä 2019. Uudessa opetussuunnitelmassa painotetaan monilukutaitoa ja kriittistä lukutaitoa oppiaineesta riippumatta ja rohkaistaan oppiainerajat ylittävään opetukseen. ... -
Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom
Väisänen, Eero (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppijoiden kokemuksia inkluusiosta englannin kielen luokkahuoneessa sellaisten ihmisten kohdalla, jotka eivät puhu ensimmäisenä kielenään suomea tai englantia. Oppijoiden kielirepertuaarin ... -
Students’ perceptions of foreign language classroom anxiety and enjoyment
Matikainen, Samuli (2019)Tämä kanditaatintutkielma käsittelee myönteisiä ja kielteisiä tunteita ja kokemuksia englanninkielen luokassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tuntevatko oppilaat enemmän ahdistuneisuutta vai mielekkyyttä/nautintoa ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.