Students’ perceptions of foreign language classroom anxiety and enjoyment
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä kanditaatintutkielma käsittelee myönteisiä ja kielteisiä tunteita ja kokemuksia englanninkielen luokassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tuntevatko oppilaat enemmän ahdistuneisuutta vai mielekkyyttä/nautintoa kielten luokassa, ja mitkä ovat pääsyyt niiden kokemiselle.
Tutkimuksen aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeella, joka sisältää Likert-väittämiä sekä kaksi avointa kysymystä. Väittämät käsittelevät sitä, kuinka opiskelijat kokevat englannin opiskelun mielekkyyden ja ahdistavuuden, ja avoimet kysymykset pyytävät opiskelijoita kertomaan jostain myönteisestä ja kielteisestä kokemuksesta tai tunteesta, jonka he ovat englannin kielen luokassa kokeneet. Vastauksia kyselylomakkeeseen tuli yhteensä 42, joista naisia oli 27 ja miehiä 15. Osa vastanneista vastasi kuitenkin vain Likert-osioon.
Likert-väittämät suomennettiin ja muokattiin käyttäen hyödyksi Dewaele ja MacIntyre (2014) tutkimuksesta saatua väittämäpatteristoa, kuitenkin jättäen pois sellaisia väittämiä, jotka suomenkielellä olisivat olleet liian samankaltaisia. Kyselylomakkeen tuloksia analysoitiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti. Likert-väittämiä verrattiin avointen kysymysten vastauksiin, etsien yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Kyselyn tuloksissa selvisi, että oppilaat kokevat keskimäärin enemmän mielekkyyttä kuin ahdistuneisuutta englanninkielen luokassa. Syitä erilaisiin tunteisiin ja kokemuksiin luokassa oli monia, mutta avoimien kysymysten vastaukissa positiivista ilmapiiriä, jossa ketään ei tuomita, pidettiin erityisen usein tärkeänä mielekkyyden aiheuttajana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5324]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ... -
Foreign language anxiety among Finnish ninth grade students
Rautio, Isa (2022)Kieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Teachers’ perceptions of early foreign language learning
Iso-Rautio, Valtteri (2020)Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtiin 2018 muutos, jonka seurauksena 2020 keväästä lähtien A1-kielen opetus aloitetaan jo ensimmäisellä ja toisella luokalla valtakunnallisesti. Opetussuunnitelmaan lisättiin ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.