University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Students’ perceptions of foreign language classroom anxiety and enjoyment

Thumbnail
View/Open
310.1Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Matikainen, Samuli
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä kanditaatintutkielma käsittelee myönteisiä ja kielteisiä tunteita ja kokemuksia englanninkielen luokassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tuntevatko oppilaat enemmän ahdistuneisuutta vai mielekkyyttä/nautintoa kielten luokassa, ja mitkä ovat pääsyyt niiden kokemiselle. Tutkimuksen aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeella, joka sisältää Likert-väittämiä sekä kaksi avointa kysymystä. Väittämät käsittelevät sitä, kuinka opiskelijat kokevat englannin opiskelun mielekkyyden ja ahdistavuuden, ja avoimet kysymykset pyytävät opiskelijoita kertomaan jostain myönteisestä ja kielteisestä kokemuksesta tai tunteesta, jonka he ovat englannin kielen luokassa kokeneet. Vastauksia kyselylomakkeeseen tuli yhteensä 42, joista naisia oli 27 ja miehiä 15. Osa vastanneista vastasi kuitenkin vain Likert-osioon. Likert-väittämät suomennettiin ja muokattiin käyttäen hyödyksi Dewaele ja MacIntyre (2014) tutkimuksesta saatua väittämäpatteristoa, kuitenkin jättäen pois sellaisia väittämiä, jotka suomenkielellä olisivat olleet liian samankaltaisia. Kyselylomakkeen tuloksia analysoitiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti. Likert-väittämiä verrattiin avointen kysymysten vastauksiin, etsien yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Kyselyn tuloksissa selvisi, että oppilaat kokevat keskimäärin enemmän mielekkyyttä kuin ahdistuneisuutta englanninkielen luokassa. Syitä erilaisiin tunteisiin ja kokemuksiin luokassa oli monia, mutta avoimien kysymysten vastaukissa positiivista ilmapiiriä, jossa ketään ei tuomita, pidettiin erityisen usein tärkeänä mielekkyyden aiheuttajana. ...
Keywords
enjoyment SLA kielen oppiminen survey-tutkimus ahdistus tunteet kieli ja kielet oppiminen opiskelijat opiskelu luokat tunne-elämä tunnetaidot opetus language learning survey research anxiety emotions languages learning students study classes emotional life emotional skills teaching and instruction
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201907023536

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4017]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives 

    Liu, Qirui (2019)
    This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ...
  • Foreign language anxiety among English university students during English distance classes 

    Kiviniemi, Oona (2021)
    Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ...
  • Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules 

    Christou, Andria (2020)
    Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ...
  • English pronunciation teaching in Finland 

    Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
  • Teachers’ perceptions of early foreign language learning 

    Iso-Rautio, Valtteri (2020)
    Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtiin 2018 muutos, jonka seurauksena 2020 keväästä lähtien A1-kielen opetus aloitetaan jo ensimmäisellä ja toisella luokalla valtakunnallisesti. Opetussuunnitelmaan lisättiin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre