Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppijoiden kokemuksia inkluusiosta englannin kielen luokkahuoneessa sellaisten ihmisten kohdalla, jotka eivät puhu ensimmäisenä kielenään suomea tai englantia. Oppijoiden kielirepertuaarin huomioimisella opetuksen yhteydessä on tärkeä rooli inkluusion kannalta, jonka vuoksi aiheen tutkiminen oppijoiden näkökulmasta on merkityksellistä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla, johon vastaaminen tehtiin anonyymisti. Vastauksia kyselyyn saatiin 13. Kysely itsessään koostui Likertin asteikolla mitattavista kysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Aineistoa käsiteltiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä käyttäen.
Kyselyn tulokset antavat ymmärtää, että oppijoiden kielellisiä taustoja opettajan toimesta hyödynnetään vain osittain eikä esimerkiksi limittäiskieleilyä erityisesti tuettu osana opetusta. Vastausten perusteella voidaan tehdä myös johtopäätös, että suomen kielen osaamisella on edelleen huomattava vaikutus englannin kielen inklusiivisessa opetuksessa. Tämän tutkimuksen tulokset ovat myös linjassa aiempien aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa, joissa huomio keskittyy oppijoiden kokemuksiin siitä, että heidän kielellistä osaamistaan ei osata hyödyntää osana opetusta. Tulevaisuudessa aihetta ja siihen vaikuttavia tekijöitä voitaisiin vielä tutkia tarkemmin sekä opettajan että erityisesti oppijan näkökulmasta.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5247]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ... -
Perceptions on the use of English as a Lingua Franca at home : multilingual families in Finland and Norway
Gühr, Louisa (2021)This study investigates the use of English as a lingua franca (ELF) in the context of four multilingual families from two Nordic countries: Finland and Norway. These families make use of ELF in their family interactions. ... -
Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language
Kalaja, Paula; Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, 2020)Tässä artikkelissa esitellään mahdollisuuksia herätellä kielen oppijoiden kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Esitellyt mahdollisuudet pohjautuvat 24 empiirisen tutkimuksen kriittiseen arviointiin. Tutkimuksissa käytettiin ... -
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.