Improving students’ critical reading and multiliteracy skills : a material package
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Uudet lukion opetussuunnitelman perusteet julkaistiin syksyllä 2019. Uudessa
opetussuunnitelmassa painotetaan monilukutaitoa ja kriittistä lukutaitoa oppiaineesta riippumatta ja rohkaistaan oppiainerajat ylittävään opetukseen. Tämän vuoksi on aiheellista kehittää oppimateriaaleja, joissa painotetaan näitä taitoja ja mahdollistetaan integraatio oppiaineiden välillä.
Tämän materiaalipaketin tavoitteena on luoda kokonaisuuksia, joissa yhdistyy kriittinen lukutaito ja monilukutaito multimodaalisten aineistojen avulla. Tutkimuskysymys, joka ohjasi materiaalin tekoa, on seuraava: Millaisella oppimateriaalilla voidaan paremmin opettaa opiskelijoille monilukutaitoa sekä kriittistä lukutaitoa?
Materiaali sisältää ehdotuksia integraatiosta oppiaineiden välillä ja sitä on helppo muokata eri teemoihin sopivaksi esimerkkiaineistoja varioimalla. Materiaali on tarkoitettu käytettäväksi opetussuunnitelman A-englannin moduuleissa 4 ja 5.
Materiaalin teoreettinen viitekehys pohjaa New London Groupin (1996) teoriaan
monilukutaidosta ja siihen liittyvästä monilukutaidon pedagogiikasta. Suomalaisessa
koulukontekstissa tutkimusta aiheesta ovat tehneet esimerkiksi Sulkunen (2011) ja Leino (2014).
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
Pitkäranta, Ella (2022)Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
"Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students
Rossi, Juuli (2013)Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden ... -
Associations between students’ reading performance and literacy instruction in first grade : a cross-lagged study
Ruotsalainen, Jenni; Pakarinen, Eija; Poikkeus, Anna-Maija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Springer, 2023)This cross-lagged study examined the classroom-level associations between the reading performance of first-grade students (N = 537) and observed literacy instruction activities in classrooms (N = 30) in the autumn and ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.