”Se on vaa niinku semmonen tårta på tårta niinku semmonen lisä eikä mistään pois” : föräldrars erfarenheter av svenskspråkig språkduschverksamhet på ett daghem i Egentliga Finland
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia päiväkotilasten vanhemmilla on ruotsinkielisestä kielisuihkutustoiminnasta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää millaisia hyötyjä kielisuihkutuksella voisi olla vanhempien mielestä. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Millaisia ajatuksia ja kokemuksia vanhemmilla on kielisuihkutustoiminnasta? 2. Miten lapsi suhtautuu tai suhtautui kielisuihkutukseen vanhempien näkökulmasta? 3. Mitä hyötyä kielisuihkutuksesta voisi olla vanhempien mielestä?
Aineisto kerättiin kolmella puolistrukturoidulla haastattelulla, jotka toteutettiin Zoomin välityksellä joulukuussa 2021. Haastateltavat olivat vanhempia, joiden lapset osallistuvat tai ovat osallistuneet kielisuihkutustoimintaan eräässä varsinaissuomalaisessa päiväkodissa. Haastattelut oli jaettu kolmeen pääteemaan: kielenoppiminen yleisesti, yleisiä ajatuksia kielisuihkutustoiminnasta sekä kielisuihkutuksen mahdolliset hyödyt ja haitat. Haastattelut kestivät 30–50 minuuttia ja ne nauhoitettiin, jonka jälkeen nauhoitteet litteroitiin ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa selvisi, että lasten vanhemmilla oli pääosin positiivisia ajatuksia ja kokemuksia kielisuihkutustoiminnasta. Heidän mukaansa kielisuihkutus voi olla hyödyllistä monellakin tapaa, kun ajatellaan lapsen tulevaisuutta. Vanhemmat nostivat esiin muun muassa seuraavia teemoja: kiinnostus eri kieliä kohtaan, valmiudet kielenopiskeluun myöhemmässä vaiheessa, ylpeydentunne ja itsevarmuus omasta kielitaidosta, positiiviset vaikutukset sosiaalisiin suhteisiin sekä positiivinen asenne ruotsin kieleen, jolla saattaa edelleen olla pakkoruotsin maine. Suurin osa vanhemmista kertoi myös, että heidän lapsensa on suhtautunut kielisuihkutukseen pääosin positiivisesti ja ruotsin kieli on myös näkynyt perheiden arjessa muun muassa yksittäisten sanojen ja laulujen muodossa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ett materialpaket för svenskspråkig språkdusch : vardagspedagogik för 3-5 -åringar
Ylitalo, Emilia; Syväsalo, Eerika (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda materiaalipaketti 3–5-vuotiaiden lasten ruotsinkieliseen kielisuihkutoimintaan osana suomenkielistä varhaiskasvatusta. Materiaalipaketin oleellisimmat teoreettiset lähtökohdat ovat ... -
Ett materialpaket för svenskspråkig språkdusch
Ylitalo, Emilia; Syväsalo, Eerika (2024)Vårt material innehåller olika aktiviteter, uppgifter och idéer för att genomföra svenskspråkig språkdusch inom småbarnspedagogiken genom vardagspedagogik. Begreppen språkduschverksamhet och vardagspedagogik förklaras ... -
"Talking Lion and Bird" : Translanguaging and Embodied learning in bilingual ECEC in Finland
Kangas, Jonna; Sundstedt, Margita; Kaihovirta, Hannah; Harju-Luukkainen, Heidi (Cappelen Damm Akademisk, 2024)Embodiment and bodily experiences are vital parts of communication and learning in the early years. Children are believed to develop their thinking processes and language skills through sensory and motor experiences in ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
"Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kumpulainen, Emilla; Erola, Aino (2024)Tämän Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisyyden tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja keinoja tukea monikielisiä lapsia. Lisäksi kysyttiin, ...