dc.contributor.author | Tilsala, Niina | |
dc.date.accessioned | 2022-04-25T07:09:35Z | |
dc.date.available | 2022-04-25T07:09:35Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80680 | |
dc.description.abstract | Suurin osa lukio-opiskelijoista voi hyvin, mutta osa kokee opiskelun kuormittavana. Lukiokoulutuksen uudistuksilla onkin pyritty lisäämään opiskelijoiden hyvinvointia sekä opiskelun ja hyvinvoinnin tukea. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lukiossa toimivilla opiskelun ja hyvinvoinnin tuen ammattilaisilla on lukio-opiskelijoiden hyvinvoinnista sekä opiskelun ja hyvinvoinnin tuesta.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla lukiossa työskenteleviä opiskeluhuollon kuraattoreita ja psykologeja sekä erityisopettajia ja opinto-ohjaajia Keski-Suomen alueella. Puolistrukturoituun teemahaastatteluun osallistui yhdeksän opiskelun ja hyvinvoinnin tuen ammattilaista. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan lukio-opiskelijan hyvinvointi muodostuu opiskelusta, opiskelijan ominaisuuksista ja sosiaalisista suhteisista, jotka voivat tukea tai heikentää opiskelijan hyvinvointia. Lukion opiskelun ja hyvinvoinnin tukimallissa merkittävää on opiskelijan aktiivinen rooli tuen hakijana. Tuki on yleensä opettajien tarjoamaa pedagogista tukea tai opiskeluhuollon tarjoamaa keskustelutukea. Monialaista asiantuntijaryhmää hyödynnetään lukioissa vaihtelevasti, ja tarvittaessa opiskelija ohjataan yhteistyötahojen pariin. | fi |
dc.format.extent | 68 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa : lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202204252357 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | tukimuodot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |