Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHarju-Luukkainen, Heidi
dc.contributor.authorHeinonen, Tiia
dc.contributor.authorParviainen, Oona
dc.date.accessioned2022-04-14T06:09:53Z
dc.date.available2022-04-14T06:09:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80592
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille opettajien käsityksiä niistä pedagogisista opetusmenetelmistä, joilla he voivat tukea monikielisen oppilaan suomen kielen kehitystä ja oppimista alakoulussa. Kielellinen moninaisuus on osa suomalaista yhteiskuntaa. Perusopetus on velvoitettu tekemään toimenpiteitä, joilla monikieliset oppilaat saavuttavat tarvittavan suomen kielen taidon ja voivat tulla toimeen suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimuksessa kartoitamme niitä pedagogisia opetusmenetelmiä, joita opettajat käyttävät opetuksessaan, jotta monikielisen oppilaan suomen kielen oppiminen olisi mahdollisimman suotuisaa. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka otos on viisi eteläsuomalaista alakoulun opettajaa (N1-N5). Aineistonkeruumenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu ja aineiston analyysimenetelmänä fenomenografinen tutkimus, jossa käsitykset muodostuvat empiirisestä haastatteluaineistosta. Tässä tutkimuksessa käsityksiä ovat opettajien kuvaamat pedagogiset opetusmenetelmät, jotka muodostavat kahdeksan merkitysryhmää. Ne luokitellaan neljäksi kuvauskategoriaksi, jotka ovat tämän tutkimuksen tulokset. Kuvauskategoriat ovat visuaaliset opetusmenetelmät, toiminnalliset opetusmenetelmät, oppimisympäristöt opetusmenetelminä ja oppimisen tuki opetusmenetelmänä. Tutkimustuloksena luodut neljä kuvauskategoriaa kuvaavat niitä opetusmenetelmiä ja välineitä, joita opettajalla on käytössään, kun hän tarjoaa monikieliselle oppilaalle mahdollisuuksia suomen kielen oppimiseen. Kuvauskategorioiden opetusmenetelmät ovat yhteydessä toisiinsa. Kaikkia opetusmenetelmiä ei ole tarkoituksenmukaista käyttää opetuksessa yhtä aikaa, vaan opettaja määrittelee niiden käytön oppilaan kielellisten taitojen ja tarpeiden pohjalta. Lisäksi tutkimustuloksena voidaan todeta, että opettajan on hyvä huomioida se, että monikielisillä oppilailla hidasta kielen oppimista voi olla vaikea erottaa kielellisistä haasteista.fi
dc.format.extent106
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkielenkehitys
dc.titleOpettajien käyttämiä opetusmenetelmiä monikielisen oppilaan suomen kielen opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204142272
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot