Opettajien käyttämiä opetusmenetelmiä monikielisen oppilaan suomen kielen opetuksessa
Päivämäärä
2022
2022:135 | 2023:253 | 2024:261 | 2025:27
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille opettajien käsityksiä niistä pedagogisista opetusmenetelmistä, joilla he voivat tukea monikielisen oppilaan suomen
kielen kehitystä ja oppimista alakoulussa. Kielellinen moninaisuus on osa suomalaista yhteiskuntaa. Perusopetus on velvoitettu tekemään toimenpiteitä, joilla monikieliset oppilaat saavuttavat tarvittavan suomen kielen taidon ja voivat tulla toimeen
suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimuksessa kartoitamme niitä pedagogisia opetusmenetelmiä, joita opettajat käyttävät opetuksessaan, jotta monikielisen oppilaan
suomen kielen oppiminen olisi mahdollisimman suotuisaa.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka otos on viisi eteläsuomalaista alakoulun opettajaa (N1-N5). Aineistonkeruumenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu ja aineiston analyysimenetelmänä fenomenografinen tutkimus, jossa käsitykset muodostuvat empiirisestä haastatteluaineistosta. Tässä tutkimuksessa käsityksiä ovat opettajien kuvaamat pedagogiset opetusmenetelmät, jotka muodostavat
kahdeksan merkitysryhmää. Ne luokitellaan neljäksi kuvauskategoriaksi, jotka ovat
tämän tutkimuksen tulokset. Kuvauskategoriat ovat visuaaliset opetusmenetelmät,
toiminnalliset opetusmenetelmät, oppimisympäristöt opetusmenetelminä ja oppimisen tuki opetusmenetelmänä.
Tutkimustuloksena luodut neljä kuvauskategoriaa kuvaavat niitä opetusmenetelmiä ja välineitä, joita opettajalla on käytössään, kun hän tarjoaa monikieliselle
oppilaalle mahdollisuuksia suomen kielen oppimiseen. Kuvauskategorioiden opetusmenetelmät ovat yhteydessä toisiinsa. Kaikkia opetusmenetelmiä ei ole tarkoituksenmukaista käyttää opetuksessa yhtä aikaa, vaan opettaja määrittelee niiden
käytön oppilaan kielellisten taitojen ja tarpeiden pohjalta. Lisäksi tutkimustuloksena
voidaan todeta, että opettajan on hyvä huomioida se, että monikielisillä oppilailla
hidasta kielen oppimista voi olla vaikea erottaa kielellisistä haasteista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29790]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajat vieraan kielen oppijoina: monikielisen oppilaan kielirepertuaarin tunnistaminen ja hyödyntäminen vieraan kielen oppitunnilla
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2014)Multilingualism and its eQ ect on language learning and teaching have been widely studied from the point of view of + rst languages, but multilingualism as a resource in foreign language learning/teaching has been largely ... -
Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa
Lyytinen, Hannamari; Tarvainen, Heidi (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käsittävät toiminnallisuuden varhennetun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opettajat toteuttavat toiminnallisuutta varhennetun ... -
Maahanmuuttajataustaisen oppilaan monikielisyys ja kielen oppiminen prosessina : narratiivinen tapaustutkimus
Hakola, Mervi (2024)Tämän tutkimuksen aiheena on tutkia maahanmuuttajaoppilaan monikielisyyttä ja kielen oppimista prosessina. Tutkimusmenetelmänä käytetään narratiivista tapaustutkimusta, jossa käsitellään yhden oppilaan ja hänen oppimispolullaan ... -
Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta
Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ... -
Levél Finnországból
Adrienn, Károly (ELTE Bölcsészettudományi Kar, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.