Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa selvitetään sisäisen vahvuuden sekä vahvuuden ihmissuhteissa yhteyksiä matematiikan minäpystyvyyden muutokseen kolmannen luokan syksystä neljännen luokan syksyyn. Lisäksi tarkastellaan, ovatko nämä mahdolliset yhteydet samanlaisia tytöillä ja pojilla. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -tutkimushanketta (2013–2015).
Tutkittavia oli 489. Tutkittavien keskimääräinen ikä oli 9,35 vuotta (kh = 3,67 kk). Tutkimuksen aineisto kerättiin oppilailta kyselylomakkeilla kolmessa mittapisteessä yhden vuoden aikana. Aineisto analysoitiin toistettujen mittausten varianssianalyysillä.
Matematiikan minäpystyvyydessä ei tapahtunut tilastollisesti merkitsevää muutosta tutkimusajanjakson aikana. Myöskään kumpikaan vahvuus tai sukupuoli eivät olleet yhteydessä minäpystyvyyden muutokseen. Matematiikan minäpystyvyyden ja vahvuuksien välinen muutos oli lisäksi samanlaista tytöillä ja pojilla. Pojat kuitenkin arvioivat matematiikan minäpystyvyytensä tyttöjä hiukan vahvemmaksi riippumatta vahvuuksien tasosta.
Tämän tutkimuksen mukaan matematiikan minäpystyvyys alkaa heiketä vahvemmin vasta neljännen luokan jälkeen. Tutkittaessa alakouluikäisiä, nuorempien lasten taipumus arvioida minäpystyvyytensä sekä vahvuutensa epärealistisen korkeiksi, on kuitenkin otettava huomioon tuloksia tarkasteltaessa. Lisätutkimusta matematiikan minäpystyvyyden kehityksestä alakouluikäisillä tarvittaisiin, jotta kehitystä pystyttäisiin tukemaan mahdollisimman oikea-aikaisesti sekä heikon matematiikan minäpystyvyyden haitat minimoimaan tulevaisuudessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Minäpystyvyyden ja motivaation yhteys laskusujuvuuteen 1.–3. luokilla
Lehmus, Kati; Lehmus, Satu (2020)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää minäpystyvyyden ja motivaation yhteyttä laskusujuvuuteen, niiden erillisiä selitysosuuksia sekä aiemman minäpystyvyyden ja motivaation yhteyttä myöhempään laskusujuvuuteen 1–3. ... -
Matematiikan minäpystyvyyden yhteys yhteen- ja vähennyslaskutaidon kehitykseen 2.-5. luokan oppilailla
Törö, Jenni-Kaisa (2017)Sujuva laskutaito on tärkeä arjentaito. Se luo myös pohjan korkeampien matemaattisten taitojen oppimiselle. PISA-testien yhteydessä on havaittu, että suomalaisilla oppilailla heidän minäpystyvyyskäsitys on yhteydessä ... -
Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä
Pilli, Mira (2021)Minäpystyvyyden uskotaan olevan keskeisessä osassa tarkasteltaessa lasten oppimismotivaatiota, käyttäytymistä oppimistilanteissa sekä taitojen kehittymistä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lapsen kokeman ... -
Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
Rönkä, Anne-Marie; Waldén, Hanna (2020)Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty lähinnä lukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymmärryksen ja matematiikan sanallisten tehtävien yhteyden tarkasteluihin. Tämän tutkimuksen ta ... -
Lukujen kirjoittaminen aritmeettisen sujuvuuden ennustajana 1. luokalta 3. luokalle
Salminen, Alisa (2022)Aritmeettisia taitoja ennakoi joukko numeerisia perustaitoja. Käsitys taustalla vallitsevista taidoista on kuitenkin toistaiseksi puutteellinen. Tässä pitkittäistutkimuksessa tavoitteena on tutkia peruslaskutaitoa selittävien ...