Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleillä opettajilla on ollut opettajan työstä peruskoulussa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan kokemuksia opettajankoulutuksen tarjoamista valmiuksista ja hyödyistä sekä opettajankoulutuksen haasteista.
Tutkimus on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimukseen osallistui kuusi vailla muodollista kelpoisuutta opettajana työskennellyttä henkilöä, joista viisi opiskelee tällä hetkellä luokanopettajaksi Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Yksi tutkimukseen osallistunut henkilö työskentelee yhä vailla muodollista kelpoisuutta hoitamaansa tehtävään. Hän työskentelee ruotsinkielisenä kielikylpyluokanopettajana.
Tutkimustulokset osoittivat, että opettajan työssä koettiin myönteisiä kokemuksia mutta myös haasteita, kuten jatkuva kiire ja työnkuvan laajentuminen. Kokemukset muodollisen kelpoisuuden puuttumisesta liittyivät joko epävarmuuteen omasta ammatillisesta osaamisesta tai vakituisen opettajanviran ja riittävän palkan saamisesta. Toisaalta pitkän työkokemuksen ja aiemman koulutuksen koettiin antaneen valmiuksia opettajan työhön. Opettajankoulutuksen koettiin muuttaneen ammatillista ajattelua ja syventäneen ymmärrystä opetustyöstä, mutta opettajankoulutuksessa koettiin paljon puutteita. Aiemman työkokemuksen koettiin tarjonneen enemmän valmiuksia opettajan työhön kuin opettajankoulutuksen tällä hetkellä. Aiemman työkokemuksen arvostamista toivottiin enemmän opettajankoulutuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28130]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä
Ihalainen, Kati (2018)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut voimakkaasti viime vuosikymmenien aikana. Kasvaneen maahanmuuton seurauksena kouluissa järjestetään yhä enemmän perusopetukseen valmistavaa opetusta maahanmuuttajalapsille ja ... -
Noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisissä ristiriitatilanteissa toimimisesta sekä minäpystyvyyttä tukevista tekijöistä
Korhonen, Laura; Natunen, Kiira (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät näyttäytyvät opettajan ja oppilaan välisisissä ristiriitatilanteissa noviisiopettajille merkityksellisinä rakentavia ristiriitoja tukevan toiminnan kannalta. ... -
Luokanopettajien kokemuksia opettajastereotypioista ja stereotypisoijista.
Kulju, Viivi; Lahtinen, Kaneli (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien tunnistamia ja kokemia opettajastereotypioita, sekä sitä, keiden opettajat kokevat heitä stereotypisoivan. Tässä tutkimuksessa stereotypioilla tarkoitetaan ... -
"Oikeasthan koko elämän kirjon minä käyn näitten lasten kanssa" : luokanopettajien kokemuksia opettajan työstä ja kasvattajana olemisesta
Rauhala, Minna; Rinne, Soile (2002)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.