Show simple item record

dc.contributor.advisorNärhi, Vesa
dc.contributor.authorSiddall, Ruth
dc.contributor.authorRahikainen, Heidi
dc.date.accessioned2022-04-11T05:58:58Z
dc.date.available2022-04-11T05:58:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80542
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opettajien muodostamat luokan käyttäytymisdotukset ovat laadultaan Työrauha kaikille -interventiossa. Lisäksi tutkittiin, onko luokan käyttäytymisodotusten laadulla yhteyttä Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen. Tutkimuksessa käytettiin Työrauha kaikille -interventiotutkimusta varten vuosien 2013 ja 2014 aikana kerättyä aineistoa. Tämän tutkimuksen aineisto koostui luokkien (n = 53) käyttäytymisodotuksista sekä opettajien (n = 212) työrauhaarvioista. Käyttäytymisodotusten laatua arvioitiin tutkimuskirjallisuudesta nousseiden piirteiden (selkeys, pituus, positiivinen muotoilu, yhteen odotukseen kohdistuminen) avulla. Käyttäytymisodotusten laadun yhteyttä työrauhassa tapahtuvaan muutokseen tutkittiin toistomittausten varianssianalyysilla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kaikki käyttäytymisodotukset oli muotoiltu positiivisesti. Suurin osa oli myös selkeitä, lyhyesti muotoiltuja ja kohdistui yhteen odotukseen. Käyttäytymisodotusten laatu ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä intervention vaikuttavuuteen. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat osaavat tehdä laadukkaita käyttäytymisodotuksia, kun heitä opastetaan käyttäytymisodotusten muotoilussa. Luokan työrauha parani sekä luokissa, joissa oli hyvälaatuiset käyttäytymisodotukset, että luokissa, joissa käyttäytymisodotukset olivat huonolaatuisia. Tämän perusteella voisi ajatella, että käyttäytymisodotusten muotoilu ei lopulta vaikuta luokan työrauhaan, vaan muut intervention keinot ovat mahdollisesti tehokkaampia työrauhaongelmiin puututtaessa.fi
dc.format.extent40
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkäyttäytymisodotukset
dc.subject.othertyörauha
dc.titleLuokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204112220
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotutkimus
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysointerventio
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright