dc.contributor.advisor | Lämsä, Joni | |
dc.contributor.advisor | Hämäläinen, Raija | |
dc.contributor.author | Larkiola, Tuulikki | |
dc.date.accessioned | 2022-04-08T05:23:51Z | |
dc.date.available | 2022-04-08T05:23:51Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80534 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena oli tuoda esiin, minkälaisia haasteita ADHD-piirteitä omaavien alkuopetusikäisten lasten vanhemmat kokivat kevään 2020 pandemiasta johtuneen etäopetusjakson aikana. Haasteiden tutkimuksella voidaan tunnistaa tukea tarvitsevan lapsen kehitystasoon liittyviä erityispiirteitä etäopetuksen kontekstissa sekä lisätä ymmärrystä erityislasten vanhempien roolista toimia etäopettajina.
Tutkielman aineisto koostuu 133 alkuopetusikäisen lapsen vanhemman vastauksista ja perustuu kyselytutkimukseen erityislasten vanhempien kokemuksista kevään 2020 koronapandemiassa. Aineistolähtöinen ja teemoitteleva sisällönanalyysi perustui aineiston avoimiin vastauksiin ja niistä etsittiin vanhempien etäopetuksessa erityislastensa osalta kokemia haasteita.
Tulosten mukaan vanhemman rooli muuttui lapsen huoltajasta myös kotiopetuksen vastuulliseksi toteuttajaksi siirryttäessä lähiopetuksesta etäopetukseen. Alkuopetusikäiselle kotiympäristön mieltäminen oppimisympäristöksi useine houkutuksineen toi esiin neurokirjon lapsen ydinhaasteet, jotka liittyivät erityisesti keskittymisen pulmiin koulutehtävissä. Tämä lisäsi vanhempien kuormitusta. Näihin haasteisiin vanhempien mukaan merkittävänä syynä oli heikko tai puutteellinen etäopetuspedagogiikka. Lapsen erityistarpeiden huomioiminen etäopetuksessa oli pitkälti unohdettu ja opettajan kouluympäristöön luoma struktuuri ei toteutunut etäopetuksessa. Alkuopetusikäisten neurokirjon lasten vanhemmille olisi mahdollistettava riittävä perehdytys kotiopetuksen antamiseen sovituilla opetusta tukevilla järjestelmillä. Tuki voisi tulla lapsen omalta koululta tai jopa valtakunnalliselta tasolta. | fi |
dc.format.extent | 51 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | erityislapsen vanhempi | |
dc.subject.other | pandemia | |
dc.title | Vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202204082215 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | ADHD | |
dc.subject.yso | erityislapset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |