Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLämsä, Joni
dc.contributor.advisorHämäläinen, Raija
dc.contributor.authorLarkiola, Tuulikki
dc.date.accessioned2022-04-08T05:23:51Z
dc.date.available2022-04-08T05:23:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80534
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli tuoda esiin, minkälaisia haasteita ADHD-piirteitä omaavien alkuopetusikäisten lasten vanhemmat kokivat kevään 2020 pandemiasta johtuneen etäopetusjakson aikana. Haasteiden tutkimuksella voidaan tunnistaa tukea tarvitsevan lapsen kehitystasoon liittyviä erityispiirteitä etäopetuksen kontekstissa sekä lisätä ymmärrystä erityislasten vanhempien roolista toimia etäopettajina. Tutkielman aineisto koostuu 133 alkuopetusikäisen lapsen vanhemman vastauksista ja perustuu kyselytutkimukseen erityislasten vanhempien kokemuksista kevään 2020 koronapandemiassa. Aineistolähtöinen ja teemoitteleva sisällönanalyysi perustui aineiston avoimiin vastauksiin ja niistä etsittiin vanhempien etäopetuksessa erityislastensa osalta kokemia haasteita. Tulosten mukaan vanhemman rooli muuttui lapsen huoltajasta myös kotiopetuksen vastuulliseksi toteuttajaksi siirryttäessä lähiopetuksesta etäopetukseen. Alkuopetusikäiselle kotiympäristön mieltäminen oppimisympäristöksi useine houkutuksineen toi esiin neurokirjon lapsen ydinhaasteet, jotka liittyivät erityisesti keskittymisen pulmiin koulutehtävissä. Tämä lisäsi vanhempien kuormitusta. Näihin haasteisiin vanhempien mukaan merkittävänä syynä oli heikko tai puutteellinen etäopetuspedagogiikka. Lapsen erityistarpeiden huomioiminen etäopetuksessa oli pitkälti unohdettu ja opettajan kouluympäristöön luoma struktuuri ei toteutunut etäopetuksessa. Alkuopetusikäisten neurokirjon lasten vanhemmille olisi mahdollistettava riittävä perehdytys kotiopetuksen antamiseen sovituilla opetusta tukevilla järjestelmillä. Tuki voisi tulla lapsen omalta koululta tai jopa valtakunnalliselta tasolta.fi
dc.format.extent51
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othererityislapsen vanhempi
dc.subject.otherpandemia
dc.titleVanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204082215
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysoerityislapset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot