University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Siitä selvittiin : vanhempien osallistuminen ja jaksaminen alkuopetusikäisten lasten etäopetuksen aikana koronakeväänä 2020

Thumbnail
View/Open
945.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Saarenpää, Terhi
Date
2022
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin etäopetuksessa olleiden 1-2 – luokkalaisten vanhempien kokemuksia osallistumisesta lastensa etäopetukseen ja jaksamisesta koronapandemian aikana. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös, millä tavoilla tutkimukseen osallistuneiden vanhempien lasten kouluissa etäopetus oli järjestetty. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yhdeksää vanhempaa maaliskuussa 2021. Aineisto kerättiin lumipallo-otantaa hyödyntäen. Haastattelumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, jossa aineisto ryhmiteltiin ja yhdisteltiin luokiksi. Vanhempien kertoman mukaan lasten kouluilla oli erilaisia käytäntöjä etäopetuksen järjestämiseksi. Vanhemmat osallistuivat aktiivisesti etäopetuksen sujumiseen suunnittelemalla ajankäyttöä, osallistumalla opettamiseen ja tukemalla lapsen tunteiden säätelyä, toiminnanohjausta sekä oppimista. Tutkimuksessa löytyi monia vanhempia kuormittavia tekijöitä, mutta myös jaksamista tukevia tekijöitä. Suurimpina kuormittavuutta lisäävänä tekijänä oli tehtävien ja vastuiden kasaantuminen. Vanhempien täytyi huolehtia arjen pyörittämisestä, omista töistä ja lapsen etäopetuksesta. Vanhempien jaksamista heikensivät myös epätietoisuus tilanteen kehittymisestä ja jatkumisesta. Etäopetusjakso oli vanhempien mukaan psyykkisesti kuormittavaa ja stressaavaa. Vanhempien jaksamista tukevia tekijöitä olivat oma positiivinen asennoituminen tilanteeseen, ympäröivät olosuhteet, saatu tuki ja kokemus omasta osaamisesta. Myös lapsen onnistumisten näkeminen auttoi jaksamaan. Vanhemmat pitivät tärkeänä, että kaikki olivat samassa tilanteessa ja myös työpaikoilla suhtauduttiin suopeasti. Tämä tutkimus osoitti, että etäopetus koettiin jaksamista heikentäväksi. Vanhemmat kuitenkin kokivat, että olivat selviytyneet keväästä kaikesta huolimatta ...
 
This study examined the experiences of parents in grades 1-2 in distance learning about participation and coping during covid-19 pandemics. The study also looked at the ways in which distance learning was organized in different schools. The study was conducted by interviewing nine parents in March 2021. The data were collected using a snowball sampling. The semi-structured thematic interview was chosen as the interview method. The data were analyzed using databased content analysis, in which the data were grouped and combined into categories. Distance learning was organized in many different ways. Different schools had different practices. Most families received instructions electronically from the school. Parents actively participated in distance learning by planning the use of time, participating in teaching and supporting the child's emotion regulation, activity guidance and learning. The study found many stressors, but also factors that support parents coping. The biggest factor increasing parents´ workload was the accumulation of things to be handled. Parents have to take care of everyday life, their own work and the child's distance learning. The coping was also weakened by uncertainty about the development and continuation of the situation. According to the parents, the distance learning period was mentally stressful. Factors supporting coping included one's own attitude, the surrounding conditions, the support received and the experience of one's own competence. Seeing the child’s successes also helped to cope. The parents considered it important that everyone was in the same situation and that they were also welcomed in the workplace. This study shows that distance learning has contributed to parental coping. However, the parents felt that they had survived despite all the spring. ...
 
Keywords
koronapandemia vanhempien osallistuminen vanhempien voimavarat vanhemmuuden stressi COVID-19 etäopetus vanhemmat oppilaat osallistuminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203211941

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Päiväkoti-ikäisten lasten vanhempien kokemukset etätyön ja perhe-elämän yhteensovittamisesta koronapandemian aikana 

    Wikström, Aleksi (2023)
    Tässä tutkimuksessa perehdytään päiväkoti-ikäisten lasten vanhempien kokemuksiin etätyön ja perhe-elämän yhteensovittamisesta koronapandemian aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin valmista ...
  • Vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa 

    Larkiola, Tuulikki (2022)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli tuoda esiin, minkälaisia haasteita ADHD-piirteitä omaavien alkuopetusikäisten lasten vanhemmat kokivat kevään 2020 pandemiasta johtuneen etäopetusjakson aikana. Haasteiden tutkimuksella ...
  • Lasten ja perheiden arki ja hyvinvointi koronapandemian aikana vanhempien kuvaamana 

    Loisti, Sofia (2023)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää koronapandemian vaikutuksia perheiden ja alle 8-vuotiaiden lasten arkeen ja hyvinvointiin vanhempien kertomana. Lapsuudentutkimus ja hyvinvointi ovat tutkimuksen lähtökohtia. ...
  • Vanhemmuuden uupumus oli riski lasten hyvinvoinnille ja lasten oikeuksien toteutumiselle korona-aikana 

    Sorkkila, Matilda; Panula, Venla; Ylisaukko-oja, Saara (Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö, 2022)
    Vanhemmuuden uupumus on lisääntynyt ja vanhempien väliset hyvinvointierot polarisoituneet ­koronakriisin aikana. Erityinen huoli kohdistuu heikommassa asemassa oleviin perheisiin ja lapsiin, joilla riskitekijät ovat voineet ...
  • Koronapandemia on johtanut monien vanhempien ylikuormittumiseen – uupuneiden vanhempien kriisi on myös lasten kriisi 

    Sorkkila, Matilda (Toinen Aatos Oy, 2022)
    Koronapandemia on lisännyt vanhempien uupumusta. Varsinkin jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa olleet vanhemmat ovat olleet erityisen suuressa vaarassa uupua. Uupumuksen on osoitettu lisäävän vanhempien päihteiden käyttöä, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre