Vanhempien kokemuksia neurokirjon lasten etäopetuksen haasteista kevään 2020 pandemiatilanteessa
Abstract
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tuoda esiin, minkälaisia haasteita ADHD-piirteitä omaavien alkuopetusikäisten lasten vanhemmat kokivat kevään 2020 pandemiasta johtuneen etäopetusjakson aikana. Haasteiden tutkimuksella voidaan tunnistaa tukea tarvitsevan lapsen kehitystasoon liittyviä erityispiirteitä etäopetuksen kontekstissa sekä lisätä ymmärrystä erityislasten vanhempien roolista toimia etäopettajina.
Tutkielman aineisto koostuu 133 alkuopetusikäisen lapsen vanhemman vastauksista ja perustuu kyselytutkimukseen erityislasten vanhempien kokemuksista kevään 2020 koronapandemiassa. Aineistolähtöinen ja teemoitteleva sisällönanalyysi perustui aineiston avoimiin vastauksiin ja niistä etsittiin vanhempien etäopetuksessa erityislastensa osalta kokemia haasteita.
Tulosten mukaan vanhemman rooli muuttui lapsen huoltajasta myös kotiopetuksen vastuulliseksi toteuttajaksi siirryttäessä lähiopetuksesta etäopetukseen. Alkuopetusikäiselle kotiympäristön mieltäminen oppimisympäristöksi useine houkutuksineen toi esiin neurokirjon lapsen ydinhaasteet, jotka liittyivät erityisesti keskittymisen pulmiin koulutehtävissä. Tämä lisäsi vanhempien kuormitusta. Näihin haasteisiin vanhempien mukaan merkittävänä syynä oli heikko tai puutteellinen etäopetuspedagogiikka. Lapsen erityistarpeiden huomioiminen etäopetuksessa oli pitkälti unohdettu ja opettajan kouluympäristöön luoma struktuuri ei toteutunut etäopetuksessa. Alkuopetusikäisten neurokirjon lasten vanhemmille olisi mahdollistettava riittävä perehdytys kotiopetuksen antamiseen sovituilla opetusta tukevilla järjestelmillä. Tuki voisi tulla lapsen omalta koululta tai jopa valtakunnalliselta tasolta.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204082215Use this for linking
Language
Finnish