University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ammatillisen koulutuksen erityisopettajien toiveet, odotukset ja tunteet oppivelvollisuuden laajentamisen kynnyksellä

Thumbnail
View/Open
496.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ahopalo, Johanna
Date
2022
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Oppivelvollisuuden uudistuminen astui voimaan vuonna 2021 pyrkien ratkaisemaan peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen nivelvaiheen nuorten haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille ammatillisissa oppilaitoksissa toimivien erityisopettajien ainutkertaisia toiveita, odotuksia ja tunteita oppivelvollisuuden laajentamisen mukanaan tuomista muutoksista. Tutkimus on laadullinen ja sen lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2021 aikana teemahaastattelun keinoin. Tutkimukseen osallistui neljästä eri suomalaisesta ammatillisesta oppilaitoksesta kymmenen erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin keinoin. Tutkimukseni mukaan erityisopettajat toivovat tulevalta oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyvältä muutokselta yhteistyötä sekä lisää resursseja niin opetus kuin ohjaustyöhön. Erityisopettajista seitsemän kymmenestä odotti oppilasmäärän sekä/tai ohjaustyön määrällisesti lisääntyvän. Odotukset opintojen muuttumisesta velvoittavaksi ja maksuttomiksi jakoi mielipiteitä motivoinnin ja epätasa-arvon kysymyksissä. Tunnekokemuksista muodostui kolme luokkaa: positiiviset, neutraalit ja negatiiviset tunnekokemukset. Tulokset kertoivat erityisopettajien halusta tehdä oma perustyö hyvin ja laadukkaasti. Koetut tunnekokemukset eivät olleet yhdistettävissä muutokseen kohdistuneisiin toiveisiin ja odotuksiin vaan niissä näkyi selkeä ristiriita. Uudistus saatettiin nähdä positiivisena, mutta oma tunnekokemus oli negatiivinen. ...
Keywords
oppivelvollisuuden laajentaminen tunnekokemukset muutostoiveet odotukset erityisopettajat ammatillinen koulutus nuoret ammatilliset erityisopettajat oppivelvollisuus syrjäytyminen toisen asteen koulutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203312119

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä 

    Häppäri, Salla; Pulkkinen, Sofia (2020)
    Suomessa siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle tuo nuorelle lisää vastuuta ja mahdollisuuden tehdä omia opintojaan koskevia päätöksiä. Suuri osa nuorista suorittaa toisen asteen tutkinnon, mutta kuitenkin joka vuosi ...
  • Psykologisen joustamattomuuden yhteys nuorten koulutuspaikkaan tyytyväisyyteen ja koulutuksen keskeyttämisajatuksiin toisen asteen koulutuksessa 

    Liinamaa, Sara; Taulavuori, Mira (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä nuorten toisen asteen koulutukseen sitoutumiseen ja sen muutoksiin koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana. Lisäksi ...
  • Opiskeleva Keski-Uusimaa : toisen asteen koulutuksen kehittäminen Kuuma-kunnissa ja Sipoossa 

    Volanen, Matti Vesa (Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto, 2006)
    Tämä raportti on kolmas sarjassa, jossa olen tarkastellut toisen asteen koulutuksen kehittämistä alueellisesta näkökulmasta. Ensimmäinen tutkimus Opiskeleva Jyväskylän seutu kohdentui kasvavan ja yhteistyöhakuisen ...
  • Opiskeleva pohjoinen Keski-Suomi : toisen asteen koulutuksen alueellinen kehittäminen 

    Volanen, Matti Vesa (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005)
  • Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina 

    Laitinen, Mikko (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa ammatillisen koulutuksen opettajien sekä opetuksen tuki-, ohjaus- ja suunnitteluhenkilöstön kokemia haasteita verkko-opetuksessa. Verkko-opetus on kansallisesti ja kansainvälisesti ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre