Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRepo, Elisa
dc.contributor.editor
dc.date.accessioned2022-03-24T08:39:31Z
dc.date.available2022-03-24T08:39:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationRepo, E. (2022). Monikielisten oppilaiden kohtaamisessa tarvitaan valmiutta muutoksille. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.13(2). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/monikielisten-oppilaiden-kohtaamisessa-tarvitaan-valmiutta-muutoksille
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80345
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa pyrin tuottamaan ymmärrystä siitä, miksi kielitietoisesta opetussuunnitelmasta huolimatta muutokset opettajien asenteissa, tiedoissa ja käytänteissä tapahtuvat hitaasti. Tutkimukseni ryhmähaastatteluihin osallistui monikielisissä yläkouluissa työskenteleviä opettajia. Kysyin heiltä käsityksiä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden koulunkäynnistä ja tutkin haastateltavien puhetapoja kielellisesti vastuullisen opetuksen viitekehyksen avulla. Puhetapojen tarkastelusta ilmeni, että opettajilla on erilaisia valmiuksia kohdata monikielisiä oppilaita. Moniääniset, toisilleen ristiriitaiset ja osittain päällekkäiset puhetavat kytkeytyvät toimijuuteen, hyväksyntään ja muutosvalmiuteen, joihin tutkimusperustaisella opettajien perus- ja täydennyskoulutuksella voidaan kenties vaikuttaa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/monikielisten-oppilaiden-kohtaamisessa-tarvitaan-valmiutta-muutoksille
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.othermonikieliset oppilaat
dc.subject.otherkielellisesti vastuullinen opetus
dc.subject.otherkielellisesti ja kulttuurisesti vastuullinen opetus
dc.subject.otherkielellisesti vastuullinen pedagogiikka
dc.subject.otherkielitietoisuus
dc.subject.otherdiskurssianalyysi
dc.titleMonikielisten oppilaiden kohtaamisessa tarvitaan valmiutta muutoksille
dc.typemagazine article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404152880
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume13
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationcontributionToPeriodical
dc.subject.ysokielitietoinen opetus ja kasvatus
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p37832
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8131
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6720
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5140
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0