Sprachbewusstheit zum Teil des Schulalltags : ein Materialpaket für Lehrer*innen zur Förderung der Sprachbewusstheit
Date
2024Kielitietoisuus on osa vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden koulun toimintakulttuuria.
Kielitietoisuuden käsite tarkoittaa aktiivista huomion kiinnittämistä kieleen ja kielellisiin tekijöihin sekä siihen,
kuinka ne vaikuttavat toimintaan. Koulukontekstissa tähän liittyvät olennaisesti oppiaineiden tiedonalojen kielet,
koulun monikielisyys ja arvostus eri kieliä kohtaan. Kielitietoinen toiminta yhdistetään usein yksinomaan
monikielisiin oppijoihin, erityisesti oppijoihin, joiden äidinkieli on jokin muu kuin koulussa käytettävä kieli.
Tutkimusten perusteella on kuitenkin todettu, että kielitietoiset opetusmenetelmät tukevat oppijaa äidinkielen ja
koulukielen suhteesta riippumatta, sillä myös äidinkielisillä oppijoilla esiintyy kielellisiä haasteita. Lisäksi
oppiaineiden tiedonalojen kielet voidaan nähdä arkikielestä eriävinä, mikä itsessään on koulun monikielisyyttä.
Opettaja on vastuussa kielitietoisen pedagogiikan toteutumisesta koulussa. Vaikka kielitietoisuus käsitteenä on
vakiintunut opetussuunnitelman tasolla, koetaan se kuitenkin usein vielä haasteellisena ja jokseenkin abstraktina.
Sen käytännön toteuttamiseen kaivataan vielä lisää materiaalia, minkä vuoksi valitsimme maisterintutkielmamme
aiheeksi kielitietoisen pedagogiikan ja päätimme luoda materiaalia opettajan tueksi.
Materiaalipakettimme toimii eräänlaisena opettajan oppaana opetuksen kielitietoistamiseen. Siinä on otettu
huomioon oppiaineiden eri tiedonalojen kielet sekä erilaiset tilanteet, joissa kielitietoisuus voi näkyä käytännön
pedagogiikassa. Näitä ovat muun muassa opettajan ja oppilaan toiminta, opetusmateriaali sekä oppimisympäristö,
jotka ovat ohjanneet materiaalimme rakentumista. Materiaali on jaettu neljään oppiainekategoriaan oppiaineiden
tiedonalojen kielten samankaltaisuuksien perusteella. Materiaalipakettimme tavoitteena on helpottaa kielitietoisen
pedagogiikan toteuttamista konkreettisten ohjeiden avulla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29661]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Monikielisten oppilaiden kohtaamisessa tarvitaan valmiutta muutoksille
Repo, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Tässä tutkimuksessa pyrin tuottamaan ymmärrystä siitä, miksi kielitietoisesta opetussuunnitelmasta huolimatta muutokset opettajien asenteissa, tiedoissa ja käytänteissä tapahtuvat hitaasti. Tutkimukseni ryhmähaastatteluihin ... -
Rehtoreiden käsityksiä kielitietoisuudesta koulun toimintakulttuurissa
Herrala, Riikka (2024)Yhteiskunnan monikielisyys lisääntyy kasvavan maahanmuuton myötä. Perusopetuksen koulut ovat eriytyneet siten, että osassa kouluja uudempien väestönosien monet kielet ovat merkittävästi esillä arjessa. Perusopetuksen ... -
Vastuullinen vieraiden kielten opetus herättelee oppijan kieli- ja kulttuuritietoisuutta
Luodonpää-Manni, Milla; Hahl, Kaisa; Lahti, Laura; Mäkipää, Toni (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Artikkelissa tarkastelemme kieli- ja kulttuuritietoisuutta osana vastuullista vieraiden kielten opetusta. Yhteiskunnan moninaistuessa opetussuunnitelman perusteet eri kouluasteilla asettavat opettajien tehtäväksi tukea ... -
Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language
Kalaja, Paula; Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, 2020)Tässä artikkelissa esitellään mahdollisuuksia herätellä kielen oppijoiden kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Esitellyt mahdollisuudet pohjautuvat 24 empiirisen tutkimuksen kriittiseen arviointiin. Tutkimuksissa käytettiin ... -
"It is a broad, broad concept and extremely interesting." : CLIL teachers and class teachers' beliefs about language awareness
Mertanen, Kiira (2024)The world is increasingly multilingual and so countries need to develop new ways to meet the needs of multilingual citizens. One way to develop schools to take multilingualism more into account is by implementing ...