Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorMikkonen, Pinja
dc.date.accessioned2022-03-24T07:09:17Z
dc.date.available2022-03-24T07:09:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80331
dc.description.abstractSuomi ja Etelä-Korea ovat molemmat usein erinäisten oppimistuloksia mittaavien tutkimusten (esim. PISA) kärkikastissa. Kuitenkin Education Firstin organisoimassa English Proficiency Index -testissä Suomi on kymmenen parhaan joukossa erinomaisen kielitaidon tasolla (sijoilla 3–9 vuosina 2019–2021) ja Etelä-Korea puolestaan keskivertaisen kielitaidon sijoilla 32–37. Miten tähän päädyttiin? Mikä selittää näin suuren eron näiden kahden maan englannin kielen tasossa, vaikka kaikkien muiden aineiden oppimistulosten suhteen maat ovat lähes tasavertaisia? Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin suomen ja korean englanninopetusmetodit ja -tavat ovat erilaisia tai samanlaisia suomalaisten ja korealaisten englanninopettajien mielestä. Tarkoitus oli myös selvittää, osaisivatko nämä opettajat löytää syitä suomalaisten ja korealaisten englannin kielen taitotason eroihin. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin kartoittaa, mitä mieltä opettajat ovat Suomen ja Korean välisistä koulutusvientimahdollisuuksista, ja mitä asioita tällaisessa yhteistyössä tulee heidän mielestään ottaa huomioon. Tutkimuksessa haastateltiin kahta suomalaista ja kolmea eteläkorealaista englanninopettajaa, joilla oli kokemusta sekä Suomen että Etelä-Korean englanninopetustavoista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ja data analysoitiin deduktiivista sisällönanalyysimetodia hyödyntäen. Tutkimuksessa huomattiin, että englanninopetuksen haasteet eivät ole niinkään opetusmetodeissa vaan ympäröivässä kulttuurissa ja sen opettajiin ja oppilaisiin asettamissa vaatimuksissa. Koekeskeisyys, passiivisen kielitaidon painottaminen ja koulumaailman ulkoisen kielenopiskelumotivaation puuttuminen olivat keskeisiä teemoja kielitaidon erojen syitä pohdittaessa. Myös koulutusviennissä korostuivat erilaiset yhteiskuntatason haasteet; Suomen ja Etelä-Korean koulumaailman erot osoittautuivat niin suuriksi, että pelkkien kielenopetusmetodien muuttaminen ei yksin takaisi hyviä oppimistuloksia. Haastateltavat löysivät kuitenkin kehitysehdotuksia molempien maiden koulutusjärjestelmiin ja kieltenopetukseen. Tutkimus tuotti tärkeää tietoa englanninopetuksen kehittämisestä molemmissa maissa ja todisti, että opettajien näkemykset koulutuksen uudistamisessa ovat ensiarvoisen tärkeitä.fi
dc.format.extent73
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherFinland
dc.subject.otherSouth Korea
dc.subject.otherEnglish teaching
dc.subject.othersecond language learning
dc.title“We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203242029
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysokoulutusvienti
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysosecond language
dc.subject.ysoeducation export
dc.subject.ysolanguage teachers
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot