dc.contributor.author | Pollari, Pirjo | |
dc.contributor.editor | Hilden, Raili | |
dc.contributor.editor | Hahl, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2022-02-28T12:47:50Z | |
dc.date.available | 2022-02-28T12:47:50Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Pollari, P. (2020). ”Mitä pitäisi kehittää ja miten?” : lukiolaisten kokemuksia arvioinnista ja sen menetelmistä englannin opinnoissa . In R. Hilden, & K. Hahl (Eds.), <i>Kielididaktiikan katse tulevaisuuteen : haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen</i> (pp. 153-171). Helsingin yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 17. <a href="http://hdl.handle.net/10138/312321" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/312321</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_104347505 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80015 | |
dc.description.abstract | Opiskelija-arvioinnilla on merkittävä asema kaikkialla koulumaailmassa, niin myös suomalaisessa lukiossa. Vaikutusvaltaisesta roolistaan huolimatta arviointia ja sen käytännön toteutusta lukiossa tai lukion kieltenopetuksessa on tutkittu niukasti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kyselylomakkeen avulla, kuinka lukiolaiset (146 lukiolaista yhdestä koulusta) itse kokivat arvioinnin osana englannin opintojaan, millaisia arviointimenetelmiä he olivat kohdanneet ja mitä niistä he pitivät hyödyllisinä. Tämän tutkimuksen perusteella opiskelijat arvostivat arviointia, jonka he kokivat osuvan varsin oikeaan ja olleen melko monipuolista. Arviointi ei kuitenkaan ohjannut heitä eteenpäin kovinkaan paljon. Lisäksi opiskelijoiden henkilökohtaiset kokemukset arvioinnista vaihtelivat huomattavasti. Jotta arviointi palvelisi vielä useampia opiskelijoita, sen tulisi olla entistä monipuolisempaa ja ohjaavampaa. | fi |
dc.description.abstract | Student assessment has a powerful role in all educational contexts, also in the Finnish upper secondary school. Yet, in spite of its powerful role, there is rather little research on assessment and its practical implementation in foreign language teaching in upper secondary school. The aim of this study was to examine, with a questionnaire, how students (n = 146) in one upper secondary school experienced assessment as part of their English studies, what assessment methodology they had encountered and what they thought of the usefulness of these assessment methods. The article shows that most students appreciated assessment and found it accurate as well as quite varied in its methodology. However, assessment did not seem to feed forward very much. Furthermore, students’ individual experiences of assessment varied a great deal. In order for assessment to serve more students, it should be more multifaceted and guiding. | en |
dc.format.extent | 205 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Helsingin yliopisto | |
dc.relation.ispartof | Kielididaktiikan katse tulevaisuuteen : haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktisia tutkimuksia | |
dc.relation.uri | http://hdl.handle.net/10138/312321 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | formatiivinen arviointi | |
dc.subject.other | English as a foreign language in upper secondary school | |
dc.subject.other | student assessment | |
dc.subject.other | assessment methodology | |
dc.subject.other | formative assessment | |
dc.title | ”Mitä pitäisi kehittää ja miten?” : lukiolaisten kokemuksia arvioinnista ja sen menetelmistä englannin opinnoissa | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202202281736 | |
dc.contributor.laitos | Normaalikoulu | fi |
dc.contributor.laitos | Teacher Training School | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-952-5993-29-5 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 153-171 | |
dc.relation.issn | 1799-9596 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2020 Helsingin yliopisto | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | arviointimenetelmät | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p556 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24061 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7401 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2945 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2573 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15768 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5797 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A3 | |