dc.contributor.advisor | Pakkanen-Kilpiä, Kirsi | |
dc.contributor.author | Huhtala, Ida-Maria | |
dc.date.accessioned | 2022-02-10T13:06:32Z | |
dc.date.available | 2022-02-10T13:06:32Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79746 | |
dc.description.abstract | Saksan kielen erilaiset etuliitteet verbien yhteydessä tuottavat useimmiten haasteita kieltä opettelevalle henkilölle. Erilaiset etuliitteet tuovat omia lisämerkityksiään verbeihin ja näin ollen muuttaa verbin kantamaa merkitystä huomattavasti. Lisää haasteita tuo myös se, miten etuliite käyttäytyy yhdessä verbin kanssa. Osa etuliitteistä on kiinteästi yhdessä verbikannan kanssa, kun taas jotkut etuliitteet ovat eriäviä, ja siirtyvät sanajärjestyksen muuttuessa pois verbikannan luota. Kielen käyttäjän ja oppijan kannalta tämä on tärkeää ymmärtää, sillä verbien etuliitteiden tuomat merkityserot vaikuttavat verbien käyttökonteksteihin ja tuotetun kielen oikeaopisuuteen: samasta verbikannasta johdetut kaksi eri verbiä eri etuliitteillä voivat kantaa kahta täysin eri merkitystä, jolloin myös niiden käyttötavat ovat erilaiset.
Vierasta kieltä opetteleva henkilö turvautuu yleensä sanakirjaan yrittäessään löytää omaan käyttötarpeeseensa sopivan verbin. Sanakirjoissa ongelmaksi muodostuu se, että verbien merkityksien kuvaukset voivat jäädä paikoin melko pintapuolisiksi, eikä verbin todellinen merkitys välttämättä aukea pelkästään sanakirjan artikkelin perusteella. Sanakirjojen antamien tietojen välillä on myös monesti eroavaisuuksia, mikä voi hämmentää kieltä vasta opettelevaa henkilöä entisestään.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan sanakirja-analyysin ja korpusanalyysin avulla saksankielisistä verbeistä leeren, entleeren ja ausleeren annettuja tietoja kolmessa saksankielisessä sanakirjassa. Tutkimuksen tavoitteena on määrittää sanakirjojen esittämien tietojen pohjalta mitä eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä kyseisillä verbeillä on, ja millaista tietoa kielen oppijan on mahdollista saada kyseisistä verbeistä ainoastaan sanakirjojen avulla. Sanakirja-analyysistä saatuja tietoja tutkitaan edelleen korpusanalyysillä, jolla pyritään selvittämään verbejä koskevien tietojen paikkansapitävyys suhteessa kielitodellisuuteen.
Sanakirjojen antamat tiedot kullekin verbille olivat pääasiassa linjassa keskenään, mutta joidenkin verbien kohdalla sanakirjoissa esitettyjen tietojen välillä oli huomattavia eroja. Tutkimuksen perusteella oli verbien välillä löydettävissä sekä yhteneväisyyksiä, että myös eriäväisyyksiä, erityisesti käyttökontekstien kohdalla. Korpusanalyysin perusteella pystyttiin tukemaan sanakirjoissa esitettyjen tietojen paikkansapitävyyttä, mutta saatiin verbeistä myös sellaista tietoa, jota ei oltu mainittu sanakirjoissa. | fi |
dc.format.extent | 26 | |
dc.language.iso | de | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | sanakirja-analyysi | |
dc.subject.other | prefiksiverbi | |
dc.subject.other | partikkeliverbi | |
dc.subject.other | korpusanalyysi | |
dc.title | Zu den Verben leeren - entleeren - ausleeren : Eine kontrastive Wörterbuch- und Korpusanalyse | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202202101484 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | verbit | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |