Zu den Verben leeren - entleeren - ausleeren : Eine kontrastive Wörterbuch- und Korpusanalyse
Tekijät
Päivämäärä
2022Saksan kielen erilaiset etuliitteet verbien yhteydessä tuottavat useimmiten haasteita kieltä opettelevalle henkilölle. Erilaiset etuliitteet tuovat omia lisämerkityksiään verbeihin ja näin ollen muuttaa verbin kantamaa merkitystä huomattavasti. Lisää haasteita tuo myös se, miten etuliite käyttäytyy yhdessä verbin kanssa. Osa etuliitteistä on kiinteästi yhdessä verbikannan kanssa, kun taas jotkut etuliitteet ovat eriäviä, ja siirtyvät sanajärjestyksen muuttuessa pois verbikannan luota. Kielen käyttäjän ja oppijan kannalta tämä on tärkeää ymmärtää, sillä verbien etuliitteiden tuomat merkityserot vaikuttavat verbien käyttökonteksteihin ja tuotetun kielen oikeaopisuuteen: samasta verbikannasta johdetut kaksi eri verbiä eri etuliitteillä voivat kantaa kahta täysin eri merkitystä, jolloin myös niiden käyttötavat ovat erilaiset.
Vierasta kieltä opetteleva henkilö turvautuu yleensä sanakirjaan yrittäessään löytää omaan käyttötarpeeseensa sopivan verbin. Sanakirjoissa ongelmaksi muodostuu se, että verbien merkityksien kuvaukset voivat jäädä paikoin melko pintapuolisiksi, eikä verbin todellinen merkitys välttämättä aukea pelkästään sanakirjan artikkelin perusteella. Sanakirjojen antamien tietojen välillä on myös monesti eroavaisuuksia, mikä voi hämmentää kieltä vasta opettelevaa henkilöä entisestään.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan sanakirja-analyysin ja korpusanalyysin avulla saksankielisistä verbeistä leeren, entleeren ja ausleeren annettuja tietoja kolmessa saksankielisessä sanakirjassa. Tutkimuksen tavoitteena on määrittää sanakirjojen esittämien tietojen pohjalta mitä eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä kyseisillä verbeillä on, ja millaista tietoa kielen oppijan on mahdollista saada kyseisistä verbeistä ainoastaan sanakirjojen avulla. Sanakirja-analyysistä saatuja tietoja tutkitaan edelleen korpusanalyysillä, jolla pyritään selvittämään verbejä koskevien tietojen paikkansapitävyys suhteessa kielitodellisuuteen.
Sanakirjojen antamat tiedot kullekin verbille olivat pääasiassa linjassa keskenään, mutta joidenkin verbien kohdalla sanakirjoissa esitettyjen tietojen välillä oli huomattavia eroja. Tutkimuksen perusteella oli verbien välillä löydettävissä sekä yhteneväisyyksiä, että myös eriäväisyyksiä, erityisesti käyttökontekstien kohdalla. Korpusanalyysin perusteella pystyttiin tukemaan sanakirjoissa esitettyjen tietojen paikkansapitävyyttä, mutta saatiin verbeistä myös sellaista tietoa, jota ei oltu mainittu sanakirjoissa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Und wer etwas durchdacht hat, muss es nimmermehr durchgedacht haben : Korpusanalyse des Verbpaars durchdenken–durchdenken
Lehtonen, Suvi (2020)Saksan kielen etuliitteelliset verbit ovat haastavia kielen opiskelijoille. Usein kielenkäyttäjä voi tunnistaa etuliitteestä, muodostetaanko siitä kiinteä vai eriävä yhdysverbi. Saksan kielessä on kuitenkin joitakin ... -
An Weihnachten, zu Weihnachten oder Ø Weihnachten? : eine kritische Korpusanalyse zur Wahl dreier Ausdrucksvarianten für das Wann
Tyynismaa, Oskari (2023)Prepositioita käytetään saksan kielessä esimerkiksi aikamääreitä ilmaistaessa. Yleensä tietyn preposition käyttö on ajanilmaisuissa vakiintunutta, jolloin preposition valinta on yksiselitteistä. Saksan kielestä löytyy ... -
„Sexarbeiterinnen, eine Bezeichnung, die Prostituierte bevorzugen“ : Korpusanalyse der Wörter Sexar-beiter/in und Prostituierte/r im Deutschen und Schwedischen
Panula-Ontto, Jenni (2021)Tässä saksan kielen ja kulttuurin maisterintutkielmassa sekä ruotsin kielen sivututkielmassa tutkittiin sanojen seksityöntekijä ja prostituoitu merkityssuhteita saksan ja ruotsin kielissä korpusmateriaalin pohjalta. Saksan- ... -
Zur Verwendung der Verben einschenken und eingießen im heutigen Deutsch
Parviainen, Sarita (2020)Saksan kielen kuten muidenkin kielten kielioppi rakentuu verbien ympärille. Vieraan kielen oppijan näkökulmasta lähimerkitykselliset verbit ovat erityinen oppimishaaste, koska ne esitetään sanakirjoissa usein toinen toistensa ... -
Differenzierende Aufgaben zu unregelmäßigen Verben im A-Deutsch- und A-Englischunterricht in der Sekundarstufe : Materialpaket
Kukkola, Eeva-Kaisa (2023)Tämän maisterintutkielman pääsisältö on sen liitteessä oleva materiaalipaketti, joka sisältää eriyttävää oppimateriaalia yläkoulun A-saksan ja A-englannin opetukseen kielioppiteemasta epäsäännölliset verbit. Tutkielmassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.