dc.contributor.advisor | Vähäsantanen, Katja | |
dc.contributor.author | Peltola, Tanja | |
dc.date.accessioned | 2022-02-02T11:59:56Z | |
dc.date.available | 2022-02-02T11:59:56Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79621 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä yhteisöohjautuvuudesta koulutusorganisaatiossa ja tekijöistä, jotka ovat yhteydessä yhteisöohjautuvuuteen. Yhteisöohjautuvuuden oletetaan olevan ratkaisu organisaatioiden
ongelmiin, mutta organisaatioilla on kuitenkin harvoin tietoa siitä, miten yhteisöohjautuvaksi organisaatioksi kehitytään. Tutkimustietoa erilaisten organisaatioiden yhteisöohjautuvasta arjesta on myös saatavilla rajallisesti.
Tutkimus toteutettiin keskisuuren koulutusorganisaation yhdellä osastolla.
Tutkimukseen osallistui kahdeksan osaston esihenkilöä. Aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluin. Aineisto analysoitiin temaattisesti aineisto-, teoria- ja
tutkijalähtöisesti.
Tulosten perusteella osaston voitiin nähdä olevan matkalla yhteisöohjautuvaksi osastoksi. Yhteisöohjautuvuuden tunnusmerkkejä oli osaston rakenteissa,
johtajuudessa ja käytännöissä. Osastolla oli olemassa olevia piirteitä, kuten
työssä organisoitumista ja informaation läpinäkyvyyttä, jotka kuvastivat yhteisöohjautuvuutta. Toisaalta koulutusorganisaatio ei kaikilta osin toiminut yhteisöohjautuvuuden hengessä. Esimerkiksi työyhteisön jäseniltä puuttui yhteinen
näkemys vallan ja vastuun jakautumisesta. Lisäksi tunnistettiin tekijöitä, jotka
voisivat edelleen tukea yhteisöohjautuvaksi osastoksi kehittymisessä, esimerkiksi halu onnistua yhteisöohjautuvuuden saavuttamisessa.
Yhteisöohjautuvuutta voi soveltaa jokaisessa organisaatiossa hierarkiatasosta riippumatta. Siinä tulee kuitenkin kiinnittää huomiota muun muassa muutostyön huolelliseen ennakkosuunnitteluun ja psykologisen turvan luomiseen. | fi |
dc.format.extent | 66 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | yhteisöohjautuvuus | |
dc.subject.other | itseorganisoituminen | |
dc.subject.other | koulutusorganisaatio | |
dc.title | Yhteisöohjautuvuus koulutusorganisaatiossa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202202021381 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | organisaatiot | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | itseohjautuvuus | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | esihenkilöt | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |