Yhteisöohjautuvuus koulutusorganisaatiossa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä yhteisöohjautuvuudesta koulutusorganisaatiossa ja tekijöistä, jotka ovat yhteydessä yhteisöohjautuvuuteen. Yhteisöohjautuvuuden oletetaan olevan ratkaisu organisaatioiden
ongelmiin, mutta organisaatioilla on kuitenkin harvoin tietoa siitä, miten yhteisöohjautuvaksi organisaatioksi kehitytään. Tutkimustietoa erilaisten organisaatioiden yhteisöohjautuvasta arjesta on myös saatavilla rajallisesti.
Tutkimus toteutettiin keskisuuren koulutusorganisaation yhdellä osastolla.
Tutkimukseen osallistui kahdeksan osaston esihenkilöä. Aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluin. Aineisto analysoitiin temaattisesti aineisto-, teoria- ja
tutkijalähtöisesti.
Tulosten perusteella osaston voitiin nähdä olevan matkalla yhteisöohjautuvaksi osastoksi. Yhteisöohjautuvuuden tunnusmerkkejä oli osaston rakenteissa,
johtajuudessa ja käytännöissä. Osastolla oli olemassa olevia piirteitä, kuten
työssä organisoitumista ja informaation läpinäkyvyyttä, jotka kuvastivat yhteisöohjautuvuutta. Toisaalta koulutusorganisaatio ei kaikilta osin toiminut yhteisöohjautuvuuden hengessä. Esimerkiksi työyhteisön jäseniltä puuttui yhteinen
näkemys vallan ja vastuun jakautumisesta. Lisäksi tunnistettiin tekijöitä, jotka
voisivat edelleen tukea yhteisöohjautuvaksi osastoksi kehittymisessä, esimerkiksi halu onnistua yhteisöohjautuvuuden saavuttamisessa.
Yhteisöohjautuvuutta voi soveltaa jokaisessa organisaatiossa hierarkiatasosta riippumatta. Siinä tulee kuitenkin kiinnittää huomiota muun muassa muutostyön huolelliseen ennakkosuunnitteluun ja psykologisen turvan luomiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen lähijohtajien puheessa
Riikonen, Meri (2023)Tämän tutkimuksen tutkimuskohteena oli tunteet huomioiva johtaminen. Diskursiivisen lähestymistavan avulla tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lähijohtajat puhuivat tunteista ja tunteiden johtamisesta. Lähijohtajien puheen ... -
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ... -
"Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
Kärkkäinen, Jonita (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Tutkimus ... -
Servant Leadership in a Nordic Healthcare Organization
Halonen, Katja; Riivari, Elina (Palgrave Macmillan, 2022)The aim of this chapter is to deepen the understanding of employees’ perceptions of servant leadership (SL) in the context of healthcare organizations. The empirical findings are based on the analysis of qualitative data ... -
Vastuullisuutta vastalääkkeeksi johtamisallergiaan
Huhtala, Mari (Tampereen yliopisto, 2020)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.